webForumDet fria alternativet

Palm (eller PDA iaf)

Mobiltelefoner

12 svar · 336 visningar · startad av Jymdis

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg
Frågan#1

Det är så att jag blivit lite sugen på en PDA... dom med färgskärm e så pass billiga nu så... typ 2000 kr..

Lite frågor har jag:
1. Går det att ansluta sådana till mobilen å på så sätt surfa via GPRS?
2. Isf vill jag gärna kunna styra min dator där hemma via terminal server, vilka PDAs klarar av det?

ja det är väl det först och främst =)
den jag tittat främst på är Palm m130

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Re: Palm (eller PDA iaf)

Jymdis skrev:

1. Går det att ansluta sådana till mobilen å på så sätt surfa via GPRS?

Med bluetooth ska det gå.

Jymdis skrev:

den jag tittat främst på är Palm m130

Den har inte bluetooth (Källa) och den känns i ärlighetens namn ganska gammal. Ska du ha bluetooth så tror jag heller inte att du får en ny PDA för 2000:- utan då får du nog förlita dig på begagnatmarknaden. Du har i och för sig inte nämnt BT som ett krav heller, jag råkade visst stirra mig blind på enklast möjliga sätt att synka mobil och handdator. :)

borde det inte gå med nån trevlig datakabel då?

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

IR funkar annars bra, det har dessutom den Palm du tittat på.

Har inte IR på mobilen!
Men jag har tittat på en annan åsså som har USB in, och jag har en kabel till min mobil som går via usb...
Å den PDAn hade Windows Pocket PC 2002!

Tja, IR spelar ju egentligen ingen roll utan då föredrar i alla fall jag en kabel mellan enheterna. IR är ju ohjälpligt hopplöst då man dels måste rikta enheternas ögon mot varandra och dessutom kan de inte var hur långt i från varandra som helst.

Vad var det för PocketPC du hade kollat på?

Jag går och väntar på att bluetooth ska bli billigare så att allt fler kan börja använda tekniken. Tyvärr är den inte allt för utspridd på varken mobiler eller handdatorer idag, vilket gör att man får hosta upp med rejäla slantar om man ska ha BT i båda enheterna. Men då lönar det sig nästan med att slå till på en hybrid, a la P800, direkt istället. ;)

njae, P800 känns lite sådär - för att den är ändå så pass dyr samt att man får inte riktigt samma sak känns det som.

Det är Packard Bells Pocket Gear 2030 jag har köpt nu ;) Ska försöka jaga rätt på en kabel till mobilen, finns inte det så lämnar jag tillbaka den (eftersom dom som sålde den inte kan svara på nåt öht)...

Jymdis skrev:

Det är Packard Bells Pocket Gear 2030 jag har köpt nu ;)

Såg ju inte helt fel ut, har dock aldrig klämt på den men som sagt, ser helt okej ut (källa). Rekommenderat pris: 4990:-, borde du inte kunna få en lite äldre Ipaq för det priset, inkl bluetooth? Kräver ju i och för sig att du har BT i mobilen också. ;)
Nej, jag tror att du blir nöjd. Ska du ändå köra via USB så kommer det säkerligen att fungera. Lämna gärna ett omdöme om maskinen efter ett tags användande. Kan vara kul att veta. :)

jag fick den för 3000 så =)
fast det där med USB e ju lite felaktigt, för det är dockan som har det - inte PDAn.
Ska ner nu på Kjell å fråga om dom har sladd till mobilen å sladd till GPS...

Ehum, jag trodde du ville ha USB-kabel mellan PDA:n och mobilen. USB på dockan har väl varenda nya handdator idag?

mmm det är det jag menar åsså.. så jag är lite besviken på det. får la se om där finns några billiga kablar mellan mobilen å PDAn annars lutar det emot att jag lämnar tillbaka den..

btw så mailade jag packard bell om det åsså..

Jymdis skrev:

mmm det är det jag menar åsså.. så jag är lite besviken på det. får la se om där finns några billiga kablar mellan mobilen å PDAn annars lutar det emot att jag lämnar tillbaka den..

Får du lämna tillbaka den då? Eller är den fortfarande ouppackad?

Återstår att se, men eftersom jag fråga om just det i affären och det står att den ska innehålla USB så tycker jag att jag har rätten på min sida iaf.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)