Jaha, bara två veckor efter man fått ADSL så skall åskan slå ut modemet! Kanske inget oväntat då det hänt åtskilliga gånger förut med ISDN, men ändå.. Var tyvärr inte hemma och kunde bara hoppas att det inte skulle hända. :(
Nu undrar jag såklart, vad gäller i garantier? Jag har inte kontaktat min leverantör än för jag vill inte säga nåt som jag får ångra senare. ;)
Vet ju att det normalt inte gäller åsknedslag, men jag har lyckats få både ny telefon och video vid ett annat tillfälle - bara genom att egentligen spela dum. "Näe, det åskade inte den dagen den la av?!
I detta fallet, eftersom jag nyss fått det skulle jag kunna hävda att jag aldrig fått just detta modemet att fungera. Jag lånade faktiskt ett modem medans modemet var på väg, eftersom jag är så himla otålig. Detta modemet kunde jag ju lånat tills idag, rent krasst. För att öka mina chanser kan jag ju vänta tills nästa vecka, jag har möjlighet att låna med mig modem från jobbet kvällar och helger..
Vad säger ni? Alla erfarenheter och tips emottages gladeligen.. :P
Borde nog postat i "Hårdvara - Övrigt". Moderatorn är underrättad..
Tror också det, därför lutar det åt att jag väntar tills nästa vecka... Jag har hört att det är "omöjligt" att kolla om hårdvaran verkligen slagits ut av åskan. Nån som vet hur bra detta stämmer?
Tror också det, därför lutar det åt att jag väntar tills nästa vecka... Jag har hört att det är "omöjligt" att kolla om hårdvaran verkligen slagits ut av åskan. Nån som vet hur bra detta stämmer?
Själv har jag hört tvärtom, att det inte är några större svårigheter vid t.ex. en reparation att se att det är åskan som tagit modemet. Kan som sagt vara fel, någon annan här som kanske vet säkert?
Själv har jag hört tvärtom, att det inte är några större svårigheter vid t.ex. en reparation att se att det är åskan som tagit modemet. Kan som sagt vara fel, någon annan här som kanske vet säkert?
Beror nog helt på vilket sätt som åskan slog ut modemet, så det finns ingen generell 'regel'.
Garantin lär du inte kunna åberopa, men om du har en hemförsäkring så bör den täcka sånt här.
Själv så drar jag alltid ut modem och övrig elektronik om jag ska vara borta längre stunder :birp ;) :p
Jag har hört att det är "omöjligt" att kolla om hårdvaran verkligen slagits ut av åskan. Nån som vet hur bra detta stämmer?
Det är troligtvis lika lätt som att bestämma att hårdvara är fuktskadad. Verkstaden bör med andra ord ganska lätt bestämma om det är åskskada eller ej.
Vad gäller åsknedslag och hårdvara så hänger det på vad garantin för just det här modemet säger. Jag har för mig att exempelvis D-Link godtar åska som garantiärende, något de så vitt jag vet är ensamna om på den här typen av produkter.
Tips är att läsa igenom garantibestämmelserna för modemet, det står med största säkerhet i manualen. Hittar du mot förmodan ingenting där så läser du på kvittot från butiken, som bör ha skickat med en garantisedel av något slag. Då är det detta papper som gäller.
Vet ju att det normalt inte gäller åsknedslag, men jag har lyckats få både ny telefon och video vid ett annat tillfälle - bara genom att egentligen spela dum. "Näe, det åskade inte den dagen den la av?!
Sen var det där om moral också... Vilka är det som får betala för ditt "dumspelande"?
Hade redan fattat din poäng Rikard.. ;) Ang. videon och telefon så vet inte ens jag om det verkligen var åskan som tog dem, även om jag misstänkte det. De kunde inte se det, och bestämde själva att garantin skulle gälla..
Ang. modemet så har jag redan lämnat över det till deras tekniska. Kommer de fram att det är åskan så debiterar de mig det nya modemet, annars inte..
Normalt hade jag inte försökt spela dum för att få ett nytt, men nu kändes det extra surt när det bara var två veckor gammalt. :(
Sen kan man ju diskutera rimligheten att garantin inte skall gälla. Enligt deras rekommendationer skall man installera modemet så att det alltid är på, vilket ökar risken avsevärt. Visserligen stänger man normalt av datorn när åskan går men ändå.. ;)
Hemförsäkringen lär det inte bli tal om, eftersom modemet bara kostar runt tusenlappen. Självrisken är helt enkelt för hög...
271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25