webForumDet fria alternativet

T310, Vodafone & SMS

Mobiltelefoner

5 svar · 300 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Kom tillbaka till Sverige igår efter en vecka utomlands. När vi i Danmark fick vittring på det svenska mobilnätet så var jag inte sen med att dra in Vodafone SE och sedan dess kan jag inte skicka SMS med min SE T310. Gick kanonfint utomlands med de flesta operatörerna men nu är det stört omöjligt.

T310:an skrev:

Gick ej att skicka meddelande. Sparades i "Ej skickade"

Jag har testat följande:

- två stycken Telia-SIM-kort. Fungerar klockrent.
- fyra stycken Vodafone-kort, inget fungerar.
- mitt SIM i annan telefon (Nokia 65/6210), även detta fungerar.
- startat om telefonen såklart.
- numret till meddelandecentralen är korrekt.

Jag kan fortfarande kolla e-posten, surfa och ringa. Har besökt en Vodafone-butik utan resultat och frågan jag nu ställer mig är: vad är fel? :o :q

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Felet är att Vodafone butiken inte hjälpte dig, såklart!

Jymdis skrev:

Felet är att Vodafone butiken inte hjälpte dig, såklart!

Utveckla det där en aning.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Dom måste ju ha ett intresse av att du kan skicka SMS och att den tjänst du köper av dom fungerar som den ska. Tycker jag.

Jymdis skrev:

Dom måste ju ha ett intresse av att du kan skicka SMS och att den tjänst du köper av dom fungerar som den ska. Tycker jag.

Jag tycker att jag fick bra hjälp av butikskillen. Vi testade två SIM-kort direkt vid disken, han kollade upp eventuella driftsstörningar på SMS-tjänsten samt att kundtjänsten via telefon "uppdaterade SIM-tjänsten" åt mig. Vad mer skulle de ha gjort tycker du?

En bortglömd tråd (till). Härligt, då problemet är löst sedan snart två år tillbaka. :e

Av någon anledning hade jag gått in och ställt in ~"Skicka SMS via GPRS", något som tydligen fungerade i Tyskland. När jag plockat bort den inställningen fungerade allt igen, även i Sverige.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)