webForumDet fria alternativet

GPRS

Mobiltelefoner

24 svar · 680 visningar · startad av Nexus86

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg
Frågan#1

Jag köpte en mobiltelefon idag. Blev en Nokia 3510i med comviq kontant. Gick genast in på comviq's hemsida och aktiverade både GPRS och MMS. Men varför tar det sån sabla tid för det att aktiveras och varför står det inget på comviq's hemsida om hur lång tid det kan ta? Dåligt! :x

Medlem sedan sep. 2001649 inlägg

hur lång tid?

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Det tar ett par dagar innan den aktiveras så det är nog bara att vänta snällt. Inställningarna brukar komma tidigare men det fungerar ända inte förrens efter ett par dagar.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Forumet Elektronik och High-tech-prylar kanske hade passat bättre? ;)

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag aktiverade MMS samt GPRS åt min chef någon vecka sedan. Det var iofs Telia, men det gick på ~15 minuter. En lördag dessutom.
Själv har jag comviq men minns inte hur lång tid det tog att aktivera mitt GPRS och MMS. Om jag minns rätt så tog det väl inte så lång tid iaf?

m_soderlund skrev:

Det går att rapportera sådant till moderatorn istället. Trådskaparen kan ju iaf inget göra :)

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Flyttas från Cafét.

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Jag har precis samma problem.. Jag fick inställningarna via sms ~1 min efter att jag hade knappat in mitt nummer.. Jag har installerat allt jag behöver installera men ändå står det GPRS-tjänsen misslyckad. :OO Kanske dags att ringa kundtjänsten?

Funderar på det jag med. Har väntat hela 17 timmar! :e

m_soderlund skrev:

Finns det ett sånt? :q :e

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Hade samma probelm så jag slog kundservice en signal och efter ~5 min var det igång och det är det fortfarande ;)

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Comviqs kundtjänst är väl gratis, så det skadar ju knappast att ringa ;)

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

beror på hur mycket tid du orkar lägga ned...

§jr

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Har nu ringt och de säger att det orsaken till att jag inte kan gå 'online' är att det är många som surfar och det inte finns 'plats' för mig.. :OO Typiskt!

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

PersianBulldog skrev:

Har nu ringt och de säger att det orsaken till att jag inte kan gå 'online' är att det är många som surfar och det inte finns 'plats' för mig.. :OO Typiskt!

VA?! Det finns väl ingen gräns, alldrig hört talas om det. Jag kommer iallafall in närsomhelst.

Kom just på att när jag ringde så sa de att jag var tvungen att ha minst 50kr på koret för att det skulle aktiveras. Jag harde 49,53 ;) men hon aktiverade det ändp :bire

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

låter som struntprat...

visserligen finns det begränsningar i mastens kapacitet. Men om du förflyttar dig till ett område som "tillhör" en annan masts täckningsområde så kan det ju finnas lediga luckor.

jag har aldrig nånsin upplevt detta problem med Telia...

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Det är så att varje mast har ett visst antal luckor.
En mast kan vara full.
Har du inte rört dig överhuvudtaget så är du kvar på samma mast och med andra ord så kan den vara full hela tiden. Ett enkelt test är helt enkelt å vara vaken 04.00 å se om det går då.. För då är inte så många andra vakna :)
Dock låter det mest som det inte blivit aktiverat än. Det tog mig ett par dagar, och sen var man ju förstås tvungen att starta om telefonen också.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Allså.. så här är det (och här skriver stoffe-2k ett tremils inlägg om hur det funkar, allt från RLC/MAC block till logiska kanaler)

eller så säger han helt enkelt, Comviqs support har inte koll på läget. Utan, troligtvis är du inte registrerad för GPRS trafik än som Jymdis sa.

Provade nyss och hur många är ute och surfar på GPRS mitt i natten? ;) Kan även säga att det inte kan vara allt för många med GPRS här m. tanke på att min mamma aldrig någonsin haft problem med sitt GPRS och vi bor granne med en mast så det kan ju knappast vara signalen. :e Enda skillnaden är att hon har Telia.

Det har fortfarande inte kommit igång. Har provat med jämna mellanrum hela dagen och det har aldrig fungerat. Har även skickat ett mail ungefär klockan 9 imorse och tycker att dom på kundtjänst borde hunnit svara tills nu. Har det inte hänt nånting imorron kväll så ringer jag bannemej kundtjänst.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Vad har du för telefon?
man kan lätt se på ERicsson nya om den har kontakt med GPRS mha. trekanten åvanför signalstyrkan.

Jag skrev:

Jag köpte en mobiltelefon idag. Blev en Nokia 3510i med comviq kontant.

' :OO :e

Ska genast kolla i manualen om jag har något sådant. :p

' :o Upptäckte just att jag har 4 st anslutningar i min telefon. 3 st Comviq GPRS och en st Comviq GSM (som är vanlig wap). Hur ska jag veta vilken som är rätt när alla har olika ip inställt? :q

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)