UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
bymarie skrev:
Vad sägs om dom här?
http://www.onoff.se/online/onoff/grundinfo.nsf/lookupvActiveProd/23628?Opendocument&doc=TV_VIDEODVD-spelare
http://www.onoff.se/online/onoff/grundinfo.nsf/lookupvActiveProd/23846?Opendocument&doc=TV_VIDEODVD-spelare
http://www.onoff.se/online/onoff/grundinfo.nsf/lookupvActiveProd/21284?Opendocument&doc=TV_VIDEODVD-spelare
Problemet är bara att det inte står om den är regionsfri eller ej..
Då är de antagligen inte regionsfria. I en del fall kan man fixa detta:
Philips: http://www.dvdrhelp.com/dvdhacks.php?dvdplayer=philips+dvd-625&Search=Search
Pioneer: http://www.dvdrhelp.com/dvdhacks.php?dvdplayer=pioneer+dv-360&Search=Search
Sony: http://www.dvdrhelp.com/dvdhacks.php?dvdplayer=sony+dvp-ns305&Search=Search
Observera att jag har ingen aning om huruvida tipsen på dessa sidor verkligen fungerar. Jag har läst tidigare att spelare från Pioneer och Sony i allmänhet kräver hårdvarumodifiering. Ibland har jag sett tips på den där siten, vilka tycks bygga på att spelaren redan är hårdvarumodifierad. Ägaren verkar i dessa fall ha varit ovetande om modifieringen, men hans tips har stämt väl överens med bruxet för kända modifieringar som ICOS och liknande.
Är helt nöjd med min Mustek - V560, som kostade 1600kr när jag köpte den i Januari, den klarar av att spela upp det mesta och är regionsfri. Vet inte om komplett fortfarande säljer den men jag är helnöjd med mitt köp.
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg
stoffe-2k skrev:
köper du på HiFi klubben, kan du räkna med att du får 1000gånger bättre support hjälp och kvalite.
Visst är det så, men se upp för ockerpriser på en del varor när det gäller Hifi-klubben.
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg
UlfT skrev:
Då är de antagligen inte regionsfria. I en del fall kan man
Går du till butiken (Onoff) så gör de spelaren regionsfri vid supportdisken när du betalat. De får nämligen inte ta bort regionsskyddet i butiken men gör det alltså gratis precis efter kassorna. Jag vet självklart inte om det gäller i alla Onoff-butiker men strular de så får ni väl åka till Moraberg. :e
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg
Skarre skrev:
UlfT skrev:
Då är de antagligen inte regionsfria. I en del fall kan man
Går du till butiken (Onoff) så gör de spelaren regionsfri vid supportdisken när du betalat. De får nämligen inte ta bort regionsskyddet i butiken men gör det alltså gratis precis efter kassorna. Jag vet självklart inte om det gäller i alla Onoff-butiker men strular de så får ni väl åka till Moraberg. :e
Eller så är det bara att gå till närmaste tv/radio handlare så gör de det för en strunt summa.
Själv köpte jag ett Pioneer 5.1 system med dvd/reciver i ett för drygt 7000 på Siba då fixade han det men en liten fjärr när vi höll på att testa den i butiken, vi hade inte ens bestämt oss om vi skulle ha det eller inte :bire
Nu har inte jag läst vad som står för övrigt, inte allt, men jag har en Pioneer DV-454 som jag är helnöjd med.
Den stöder DVD(såklart), Mp3, cd-r, cd-rw, vcd, svcd och lite annat.
Den kostade mig 2100 inkl. moms (med 'kompisrabatt' från Expert), men det ligger runt det i dag iaf.
Den är förövrigt regionsfri nä'r du köper den, himla bra, fast det är väl de flesta andra med idag ;)
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Köpte nyligen en Thomson DTH-220E som jag hittills är nöjd med. Kostade nånting på 1700 kr. Den har två SCART-kontakter (vilket var ett krav), är Dolby Digital- och DTS-kompatibel och har någonting som heter TruSurround (som ska ge surroundljud på två kanaler, vet dock ej hur bra det fungerar - har inte hunnit testa). Klarar DVD, MP3, VCD, SVCD, JPEG, CD-R, CD-RW m. fl. Är lätt att göra regionsfri via originalfjärrkontrollen. Fjärrkontrollen är dock inte så bra. Den är plastig och lite grötig med alla knappar och måste dessutom (mer än vanligt) pekas mot spelaren för att signalerna ska gå fram.
Gällande Sonys DVD-spelare har jag hört att de är väldigt känsliga för repiga skivor, vilket kan vara lite trist om man hyr film.
Kan tillägga att Pioneer DV-454 även stöder Dolby Digital, DTS och TruSound.
Är inte så känslig mot repiga skivor (=bra)
Har grymt lätta menyer.
BbymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg Nu har jag iaf köpt en! Än så länge funkar den som den ska.. :)
Men.. nån som vet hur man kan få bort den här bilden som kommer upp då man startar DVD-spelaren?
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inläggJag måste säga att prislappen inte behöver ha någon som helst betydelse.
Jag köpte en Eltax DV-100 på REA (med stora bokstäver ;)) för 790 kr (ordinarie pris troligtvis 1990 kr eftersom den kostar det nu) och den har stöd för MP3, WAV (står inget i någon information men har märkt att den klarar det), JPEG, DVD-R(W), CD-R(W), (S)VCD plus att den är regionsfri genom fjärren (står inte heller som information någonstans annat än i vissa tidningsannonser och manualen ;)). Har inte heller stött på något annat problem än att den inte klarar TDK's DVD-RW. Så prislappen behöver inte göra skillnad. :)
R// Lite mer info:
- Klarar även musikskivor (glömde bara :r), CD-DVD( :q), miniDVD (än en gång :q).
- Har en S-Video-kontakt.
- LT/RT, Stereo och VSS modes for downmixed audio. :q
- Koaxial samt analoga kontakter för ljud.
- Dolby Digital & DTS Digital Audio Output Support.
- High Quality 96kHz/24bit Audio D/A Converter
- 10-Bit 27MHz D/A Video Converter
- Auto NTSC and PAL Video Disk Converter
- X1.5/X2/X3 Video Zoom Support
- Slow Motion X1/2, X1/4, X1/8
- Auto Power Shutdown
Antar att de flesta DVD-spelare har detta men ändå. :p
BbymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg Det blev en Centrum Gemini
SurfarenMedlem sedan aug. 2003627 inläggNu är jag sent ute igen men vad göra då jag blev medlem idag :) Någon annan kanske har glädje av mina kommentarer...
Köpte en LG kombi, med både DVD (CD-RW/SVCD/MP3) och VHS (LongPlay, 6 NicamStereo) och surround (DTS, Dolby Digital, Prologic, 5.1). 2 scart bakom, RCA fram. Fick den billigt; 4000:- med stativ och 3 DVD-filmer.
Det som jag stör mig lite på är den fula OSD-menyn, men där pillar man ändå inte så mkt. Funkar bra som den är utan att ändra inställningar också.
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Vill berätta att jag lämnade tillbaka den DVD-spelare (Thomson DTH-220 E) som jag nämnde tidigare i tråden.
Efter att ha provat att köra lite VCD- och SVCD-skivor visade det sig att den var kass på detta. VCD-filmerna hackar konstant. Vid SVCD-uppspelning hackar det till i bland och oftast stängs filmen av (alt. att hela spelaren hänger sig) vid slutet av skivan. Detta resulterar i att man måste sitta och spola fram (går inte att hoppa fram till en viss tidpunkt, utan man måste spola med bild, vilket känns smått efterblivet att göra på en DVD-spelare) tills då filmen stängdes av. Räkneverket fungerade inte heller vid SVCD-uppspelning.
Det gick dock helt utan knussel att lämna tillbaka spelaren hos El-giganten (trots att den var använd), vilket de ändå måste ha en eloge för. Nu ska jag köpa mig en Xbox istället, som jag tänkte göra från början.
SurfarenMedlem sedan aug. 2003627 inläggDär ser man. Men stod det i specen att den skulle klara SVCD? Elgiganten har nog blivit mycket bättre på servicebiten... i början fanns dom med på alla möjliga svartlistor, och jag var själv i en affär där en säljare skrek åt en stackars gubbe som ville köpa en telefon, bara för han inte var så insatt på ämnet, typ...
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Japp, den skulle klara både VCD och SVCD. El-giganten tycker jag faktiskt är trevligast och har bäst service av de stora kedjorna (även om försäljarna inte alltid vet vad de snackar om är de i alla fall trevliga).
Sämst är utan tvekan Siba. Dålig prismärkning i butikerna, aldrig annonsvaror i lager och anti-serviceinriktad personal. När min pappa skulle köpa en mobiltelefon på Siba för några år sedan hånskrattade försäljaren åt honom eftersom han inte var intresserad av att teckna någon extraförsäkring.
BbymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg Jag har bara positiva saker att säga om Siba. Onoff däremot, där är det inget kul. Dom frågar ju hur många gånger som helst om man vill ha en försäkring till grejerna... irriterande..
AAndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Ja det är skillnad på DVD och DVD. Kvaliteten skiljer sig från olika märken, mer mellan vissa mindre mellan andra. Har en Philips som måste vara en av de sämsta på marknaden. Det hackar till i filmerna ibland och det händer oavsett vilka filmer man har i. Luckan tar evigheter innan den kommer ut så man kan ha i en skiva etc. Bra kvalitet är bl.a komponentvalet i elektroniken. Philips verkar köra med billigt skit så iallafall jag skulle inte rekomendera det.
Sedan när man exempelvis ska investera i en DVD eller hemmabio överhuvudtaget så bör man alltid diskutera vad man är ute efter i olika teknologier och vad spelaren/förstärkaren ska klara av. Vilka format ska den klara av? Räcker det med vanliga DVD-skivor eller ska den klara av Video CD, Super Video CD, Super Audio CD, DivX, Mp3 etc. Sedan finns det olika dekoders innbyggda för olika ljudformat, Dolby Digital, DTS, THX etc. De skiljer sig markant och har man en DVD med tex THX ljud men DVD'n inte klarar av att koda det så kan man naturligtvis inte spela upp det ljudspåret. Det beror hur pass kräsen man är :) Jag är mycket kräsen men samtidigt handlar det ju om pengar också. Men lägger du exempelvis 4000 kr på en DVD så kan du vara säker på att du får bra grejer. Men kolla lite vad den klarar av och ta reda på alla termer, jämför. Pioneer brukar ha bra grejer.
Om du vill ha riktigt bra ljud så är det också rekomenderat att du väljer en bra förstärkare, men då bör du också ha ett set med bra högtalare till. Så detta är ju inte bara DVD utan hemmabio vilket du kanske inte är intresserad av. Vill du bara ha en bra DVD-spelare så rekomenderar jag en Pioneer för kanske 4-5 000 kr. Men jämför och se vad som finns. Kvaliteten är bra iallafall oavsett modell i den prisklassen men de kan skilja lite i vad den klarar av att prestera.
BbymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg 4000 är mer än vad jag vill ge.
Köpte en för 890 kr, den funkar utmärkt.
AAndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Låter bra. Men det är alltid det man betalat för som man får. Det gäller allt i elektronikväg. Men om du är nöjd med den du köpte så är det ju inga problem. Om du inte kräver mer så är det säkert jättebra.