Spelar det någon roll vilket märke man väljer på en DVD-spelare eller är alla i stort sett likadana?
Jag menar.. det finns ju nya DVD-spelare för 800 kr samt DVD-spelare för minst det 3 dubbla.
Vad ska man välja?
Jag kan bara säga att jag är helnöjd med min Pioneer DV-444 som vid inköpet kostade mig 4000:-. Nu får du en likvärdig Pioneer för halva det priset. Satsa på märkesprylar, jag tror att de överlag har bättre kvalitet.
Vet att vi på jobbet kör en kombi-maskin med både VHS och DVD av märket Samsung. Ingen bra lösning och det var en pina att visa Saving Private Ryan för eleverna. Det hackade, det var pixligt och jäkligt. Dessutom kostade den mer än vad en separat VHS och DVD-spelare kostar (4500:- tror jag att de gav för den och du får en VHS för 1000:- och en märkes-DVD-spelare för strax över 2000:-, räkna själv. :) ). Hade jag fått bestäma där så hade jobbet sparat i runda slängar en bra bit över tusenlappen. Småsummor men många bäckar små. :OO
Sorry, Nu kom jag off-topic lite men jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter. ;)
bymarie> Du får vad du betalar för. Skulle hellre satsa på en lite dyrare spelare från ett kännt märke, visst Centrum är väl kännt nu, men jag menar t.ex Sony, Pioneer, Panasonic osv.
Att tänka på är att oftast finns inte DD 5.1 och DTS dekodrar inbyggda i DVD-spelarna, utan de ska man ha i förstärkaren för "riktigt" hemma-bio ljud. Om det står att de är DD 5.1 och DTS kompatibla så betyder det att de skickar ut en digital signal som din dekoder i förstärkaren skall koda av. Har du inte en dekoder får du nöja dig med stereo ljud.
Dvs: för 5.1 ljud behövs en dekoder, den sitter endera i DVD-spelaren eller i förstärkaren.
Billigare spelare (såsom Centrum) kan ha problem med brännda skivor.
Netonnet hade ju DVD-spelare från Sony och Pioneer för ~1600 kr. De kanske kan vara något?
Själv funderar jag på att köpa en Xbox, och på så vis få en både ett tv-spel och en mediaspelare som klarar i princip alla tänkbara format. En färdigmodifierad Xbox kostar runt 2500 kr.
muskot> Om man ska köpa något för spelens skull så rekommenderas PS2.
Mer än dubbla utvalet (om man räknar med de gamla), härligare kontroll (enligt mig) och större titlar. Final Fantasy, Silent Hill, Tekken m.m
Jag tycker man ska försöka läsa tester på Internet av de spelarna man funderar på. Det är faktiskt en otrolig skillnad i bildkvalitét mellan spelare. Om man ställe lite frågor på https://www.minhembio.com's forum brukar man få bra svar. Men om du bara har en 50Hz tv så kan du iof. nästa välja vad som.
muskot> Om man ska köpa något för spelens skull så rekommenderas PS2.
Mer än dubbla utvalet (om man räknar med de gamla), härligare kontroll (enligt mig) och större titlar. Final Fantasy, Silent Hill, Tekken m.m
Jo, jag vet. Som tv-spel skulle jag helt klart välja en PS2. Dock är det framförallt de goda mediaspelarmöjligheterna som gör mig sugen på en Xbox.
Visst, HiFi klubben har ett gäng bra DVD spelare, tyvärr brukar inte de ha alla de "extra" funktioner som VCD/SVCD, Mp3 och bildspels funktioner som finns i de billigare. men , köper du på HiFi klubben, kan du räkna med att du får 1000gånger bättre support hjälp och kvalite.
<- av vilken halva lönen går till HiFi klubben :OO :e
Har en Centrum Gemini sen snart ett år och är kanonnöjd. :)
Inga problem med brända skivor, går som en klocka och det enda problem jag har stött på är med dvdskivor från Thailand, men de är ju å andra sidan långt från original också så där hade jag inte väntat mig annat... :e
Jag hade valt Sony-spelaren eller Pioneer-spelaren just eftersom de kan spela mp3-skivor. Utöver det skulle jag tro att de är ungefär jämförbar kvalité.
Behöver du inte möjligheten att spela mp3-skivor så kan du (IMO) absolut köpa Philips-spelaren. Den är ju dessutom snyggare än de andra två. ;)
Då hade jag nog köpt den hellre än någon av de andra två. :)
Och mycket hellre än Centrum, även om det säkert är en bra spelare så känner jag inte till någon om den.
Köpte en tandberg på siba, och den funkar finfint. Köpte den dock inte för dvd'n, utan för suroundljudet. :OO
1995 :- Surround, 6högtalare plus en dvd som spelar dvd (duh), cd-r, cd-rw, mp3 och massa annat skit man aldrig behöver, fast inte SVCD. :( Dock är den regionsfri :birp