Hej!
Jag och en kompis åkte buss och under bussfärden kunde han ta upp mobiltelefonen och kolla senaste aktiekurserna, nyheterna, osv. Jag trodde att sådant kostade minst 5 kronor i minuten eller något, men sa att det inte kostade något.
Han sa att de räknade antal sända byte och att det talet är väldigt litet (eftersom man inte sänder så mycket, utan endast mottagar). Det var möjligt att det kostade några ören...
Stämmer detta? Han trodde det kallades Gprs. Skulle ni vilja berätta lite mer om det? Kostar det något?
Vad kostar det? Säg om jag sitter på bussen och kollar några aktiekurser samt senaste nyheterna via Aftonbladet. Vad kan det kosta?
Är det någon månadskostnad för att ha Gprs?
Det är upp till operatörerna, vet inte vad det kostar, jag ser aldrig räkningen :e
det är en fast månadskostnad, med den får man oftas ett par MB att surfa/wapa för, sen när dom är slut betalar man per/byte.. :)
att läsa nyheter/E-post mm. över WAP kostar inte många ören. om du däremot kopplar telefonen till datorn, och börjar surfa www, så går kostnaden upp då datamängden drar i höjden, ett bra tips då är att använda en "Web on Air filter proxy"(WOA) som minskar datamängden dramatiskt då den stripar webb sidorna på onödigt tjafs. :) har för mig att Telia har en.. *hums*
gprs priserna är okey när det gäller surfning på wapsidor mm...
men kopplar du gprs mobil till haddator eller bärbar för att surfa med denna så rasslar mb iväg, aftonbladets förstasida är ju över 1 mb vilket blir 30-50 kr för bara den beroende på abbonemang
telia har olika klasser. man kan bestämma ungefär hur mycket man tror man använder och betalar en fast kostnad. om man bara ska kolla aktiekurser då och då räcker det med den minsta och den kostar 30:- mån.
förresten STOFFE..
är inte EDGE mellansteget mellan dagens och 3G?
har också för mig att det skulle bli inaktuellt innan det blev möjligt och man skulle hoppa direkt till nästa steg i utvecklingen...
och som vanligt är det ändutrustningen som sätter begränsningarna.. trots att det finns en teoretisk möjlighet i dagsläget har inte lurarna stöd för 114 kbps!
förresten STOFFE..
Edge är klassas som 3G, men är givetviss inte lika snabbt som UMTS/WCDMA.
har också för mig att det skulle bli inaktuellt innan det blev möjligt och man skulle hoppa direkt till nästa steg i utvecklingen...
Då E-GPRS(EDGE) inte kräver helt ny utrustning utan bara "små" uppgraderingar på radiosidan(inte 100% säker) så kommer det att få betydligt större utspridning än vad man kanske trode bara för ett halvårsen...
förresten STOFFE..
och som vanligt är det ändutrustningen som sätter begränsningarna.. trots att det finns en teoretisk möjlighet i dagsläget har inte lurarna stöd för 114 kbps!
Vad ligger överföringshastigheten på i praktiken? Har hört siffror på 18 kbps d v s riktigt segt, men det kanske är snabbare nu?
Alltid skall ju bolagen och medierna blåsa upp allting. Jag minns hur man talade om de där 114 kbps för ett par år sedan och man fick intrycket att det skulle bli verklighet hyftsat snart.
Telia Mobile OnLine Rörlig
Inträdesavgift 0:-
Trafikavgift/månad 0:- Tillägg vid förbrukad datavolym (avgift/kB)
Alla dagar 12,5 öre
:OO
OK, nu finns det ju andra abonnemangsformer, men det där riskerar ju att bli ett rån. En del säger att Aftonbladet är på 1 MB, men mär jag sparade ned hela så var det en halv MB. Antag att jag surfar in på aftobladet.se vid två tillfällen och därför tankar ned 1 MB.
1MB=1024 KB
1024 KB *0,125 kr/KB=128 kronor!!!
Man kan köpa pappersblaskan rätt många gånger för de pengarna x(
Vad ligger överföringshastigheten på i praktiken? Har hört siffror på 18 kbps d v s riktigt segt, men det kanske är snabbare nu?
Alltid skall ju bolagen och medierna blåsa upp allting. Jag minns hur man talade om de där 114 kbps för ett par år sedan och man fick intrycket att det skulle bli verklighet hyftsat snart.
beror på luren.. anges i antalet tidluckor, exempelvis 4+1, där 4 är hastigheten nedströms och +1 är hastigheten uppströms.
varje tidlucka innebär 9,6 kbps.
jämfört med kretskopplat är själv uppkopplingsfasen även snabbare (eftersom det är paketförmedlad data).
Med en lur som har stöd för det kan man teoretiskt uppnå 171,3 kbps, men den luren existerar inte!
Men är inte de sidorna som är på gprs speciellt gjorda? Min kompis talar om att då man kopplar upp sig kommer man till en speciell sida (han har Telia) där det finns länkar till t.ex. nyheter. Då borde väl det räcka med att det i källkoden står: Hittade likdelar i sin kolonilott
- Hittade människofot i sin koloniträdgård Nyblivne ägaren upptäckte nedgrävda likdelar när han satte spaden i jorden
Och det är ju inte många bytes. Eller har jag fel?
Någon som har praktiska erfarenheter av gprs och hur stor kostnaden blir i praktiken?
well =)
comviq har varit gratis fram till 1 juni
sen tar dom 50 kr per Mb lr nåt sånt...
har under ett år använt ca 6 Mb och då har jag ändå hållt på ganska mycket, tycker jag själv iaf =)
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e