webForumDet fria alternativet

Surfa med Siemens S55 som modem.

Mobiltelefoner

10 svar · 355 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

Kollegan har:

- Bärbar Dell med XP, rätt ny dator.
- Siemens S55 med gprs.
- Telia.

Finns det någon på forumet som har liknande erfarenheter?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Inte med just S55, men jag har använt min ME45 med comviq. Är GPRS aktiverat på ditt abonnemang?

Då borde det bara vara att installera Siemens Data Suite och köra på.

Har du några specifika problem?

Mvh

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

presajs... vad är problemet? Tar ju en evighet att börja från början. Har du inställningar för GPRS? IR i datorn? osv...

Datorn har inte IR (vad jag vet). Jag har aktiverat gprs. Ska man göra inställningar i gprs? Måste man ha konto och lösenord där också!?

Jag har installerat Data Suite, laddade ner det igår så det borde vara bland det senaste.

Däremot har inte datorn och telefonen kontakt.

Dom har kontakt om man startar om datorn med telefonen inpluggad. Men den bryts efter en kort stund och sen går den inte att återfå. Kan det vara kabeln som är paj!?

Funktionen "sök efter telefon" fungerar inte... Av era inlägg att dömma borde just den manövern fungera.

Ja, det borde absolut fungera! Så länge GPRS är aktiverat på abonnemanget (det måste alltså Telia göra om det inte är gjort), påslaget på telefonen, inkopplat med medföljande datakabel, så borde helt klart fungera såsom du beskriver. Jag har inte haft några som helst problem (utom de som berodde på att Comviq var usla på gprs i början), trots äldre hårdvara.

Se om du har möjlighet att prova med en annan kabel.

Mvh

Jag ska kolla med Telia. Deras kösystem kräver nya batterier i mitt headset... och det har jag nu.

Jag har aktiverat "telefonen som moden för surf med dator" -varianten hos Telia förra veckan men det kanske inte är gprs!?

Jag har ingen annan kabel. Inte i nuläget.

Du har antagligen aktiverat vanliga datatjänster, dvs uppringd internetåtkomst.

Mvh

OK, ska åtgärda det!

Jag tycker dock fortfarande att det är lite märkligt att datorn inte har kontakt med telefonen.

Men det kanske löser sig det med!

Jag åter kommer...

Nu har jag kollat detta:

1. Efter 25 minuters kö valde jag 100:- alternativet av gprs.
2. Jag gjorde en ominstallation av kabeln.
3. Startade om datorn, öppnade Data Suite och datorn hade kontakt med telefonen.
4. Anslöt...
5. Blev nedkopplad pga "Fel 680: Ingnen kopplingston hörs".
6. Data Suite tappar kontakten med telefonen och kan sedan inte hitta telefonen när man söker.

Lite halvjobbig situation...

Kabeln är en Fone Data Cable, tredje part, inte Siemens original om jag fattat allt rätt. Men har det med saken att göra!?

(jag ska kolla namnet, har inte det nedskrivet...)

Hmm. Följer ingen datakabel med S55:an vid inköp? Det är inte helt omöjligt att det är en lite halvsunkig kabel, precis som mycket tredjepart.

- - - -

Att ingen kopplingston hörs tyder på att något är felkonfigurerat, att SDS försöker att koppla upp en uppringd anslutning. Det ska den ju inte göra. Se om du hittar någon inställning för uppkopplingstyp.

Tyvärr använder jag inte min ME45:a längre (den ligger hemma och samlar damm), och inte heller har jag SDS installerat, så jag kan tyvärr inte kontrollera inställningarna. :(

mvh,

Jo det följde med en kabel men det var paralellport och det finns ingen sån port på datorn så vi köpte en USB kabel.

Kopplingstonen:

Det är väl inställningarna i Windows som borde vara inställda på att en kopplingston inte är att räkna med.

Usch, det där med modem är inte min starka sida!

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)