webForumDet fria alternativet

reciever

Ljud & bild

14 svar · 458 visningar · startad av Mira

Medlem sedan maj 2001966 inlägg
Frågan#1

Måste köpa en ny... vad behöver man ha för funktioner/uttag?

Det finns så himla mycket krumelurer med en massa siffer och bokstavskombinationer... och jag är ju bara en oteknisk brud...

Alltså.
Jag vill ha en så enkel och billig som möjligt (gärna beg.)

*Den ska kunna kopplas till DVD - funkar det via AUX eller måste man ha speciellt uttag?

*Hur gammal vågar man köpa beg.?

*Ingår radio + uttag för kassett/LP/CD/hörlurar på alla modeller?

*Något annat...?

En annan sak:
om man vill ha högtalarna kopplade till TV'n, kopplar man via recievern eller direkt mellan?
Uttagen på TV'n är ca 15 mm och har ett avlångt och ett runt hål...

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Jag vill ha en så enkel och billig som möjligt (gärna beg.)

*Den ska kunna kopplas till DVD - funkar det via AUX eller måste man ha speciellt uttag?

Beror lite på vad du har för utgångar på DVD:n , men ja. det borde funka, alla recievrar idag har ingång för DVD.

Ingår radio

ja, i nästa alla.

+ uttag för kassett/LP/

Nja. kasset och ingång till specielt LP kan bli svårt.

CD/hörlurar på alla modeller?

Jepp.

Ja, det ska gå bra, bätre är om du har en scart extra på tv:n som du kan ta ljudet ifrån.

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Sen måste du även ta hänsyn till vilken effekt du ska ha. Har du stora och framför allt krävande högtalare bör du ha en något kraftigare förstärkare.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

stoffe-2k skrev:

Ingår radio

ja, i nästa alla.

Inte bara i nästan alla, utan verkligen alla. Det är nämligen själva definitionen av en receiver: förstärkare plus radio i en behändig kombination. ;)

Mira skrev:

Det går bra med AUX, men då får du nöja dig med stereoljud. Vill du ha surroundljud som på bio, då får du skaffa dig en surroundreceiver istället.

Mira skrev:

*Hur gammal vågar man köpa beg.?

Det är inte precis några saker som slits allvarligt med tiden. Därför kan även mycket gamla receivers fungera utmärkt. Däremot måste du räkna med att gamla receivers saknar många finesser som finns på de nya, som tex surroundljud. Du får avgöra hur stort behov du har av sådana finesser. Och självklart provlyssnar du en gammal receiver, för även om de normalt sett inte slits nämnvärt, kan ju exemplaret vara sönder.

Mira skrev:

*Ingår radio + uttag för kassett/LP/CD/hörlurar på alla modeller?

Hörlurar brukar så gott som alltid kunna kopplas in. När det gäller kassett/LP/CD, bör man ha klart för sig vissa grundläggande fakta:

• LP-ingången är speciell, eftersom en skivspelare ger en mycket svag signal (som desutom kräver en korrigering av frekvensingången). Därför kan en skivspelare endast kopplas in på en skivspelaringång. Sådana är tyvärr mycket ovanliga på de receivers som säljs idag (förekommer dock på några enstaka). Det kan vara ett skäl till att köpa en gammal begagnad receiver (förr i tiden hade alla receivers skivspelaringång).
  • Kasset/CD och alla andra analoga ingångar, har alla samma känslighet för signalen. Inga av dessa kräver heller någon frekvenskorrigering. Det innebär i korthet att du kan koppla in en CD på en AUX, TAPE eller vad du vill. Samma sak med bandspelare. Därför behöver du bara se till att den har tillräckligt många ingångar.

Mira skrev:

om man vill ha högtalarna kopplade till TV'n, kopplar man via recievern eller direkt mellan?

Då kan du koppla in högtalarna där. Men du får ett bättre ljud om du kan koppla in TVn till receivern, och låta signalen gå vidare till stereons högtalare. Men då måste du ta ut lågnivåsignaler till receivern. Dessa kommer inte från TVns högtalarutgångar, utan dessa kommer antingen från ett par lågnivåutgångar som ser ut som de du har på CD/kassettspelare/DVD-spelare, eller från SCART-kontakten (då du behöver en adapter (SCART->RCA)).

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

UlfT skrev:

LP-ingången är speciell, eftersom en skivspelare ger en mycket svag signal (som desutom kräver en korrigering av frekvensingången). Därför kan en skivspelare endast kopplas in på en skivspelaringång. Sådana är tyvärr mycket ovanliga på de receivers som säljs idag (förekommer dock på några enstaka). Det kan vara ett skäl till att köpa en gammal begagnad receiver (förr i tiden hade alla receivers skivspelaringång).

Dock finns det phonoförstärkare att köpa som man kopplar mellan skivspelaren och en linjeingång på receivern. Finns från 200-300 kr och uppåt. Själv har jag en NAD PP-1 (kostar ca 600 kr ny) och den fungerar riktigt bra (har även en Monacor SPR-6 och den är inte lika bra. Kostade visserligen bara 300 kr, men den förstärker inte signalen tillräckligt). På vissa modeller kan man montera ett internt kort som gör samma sak.

UlfT skrev:

Kasset/CD och alla andra analoga ingångar, har alla samma känslighet för signalen. Inga av dessa kräver heller någon frekvenskorrigering. Det innebär i korthet att du kan koppla in en CD på en AUX, TAPE eller vad du vill. Samma sak med bandspelare. Därför behöver du bara se till att den har tillräckligt många ingångar.

För att på ett smidigt sätt kunna använda kassettdäcket fullt ut behövs både in- och utgångar på receivern, eller har jag fel?

Trevligt att ni är vakna ännu... ;)

Mina högtalare är på 120 W, men den reciever jag har nu är nog ganska vek... hur mycket ska den ha?

Vilken ingång kopplar man till datorn?

Jag har en enkel TV, som inte har något extra scart eller annat uttag.
Vad heter den typen av kontakt/kabel som jag har på TV'n?
Bedrövligt nog finns det inga hörlursuttag på den, därför ville jag koppla till recievern... men det går alltså inte?

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Om du har 120 watt så säg 2*50 eller 5*50 om du vill ha sorroundljud. Detta borde räcka.

Till förstärkaren har du ett antal lågnivå ingångar av RCA typ (om jag inte minns fel). Dom ingångarna passar bra till både PC, TV, CD, MiniDisc osv. Så visst kan du koppla in datorn, bara du har en sådan ledig plats.

På TV ska du ha en antenkabbel och tycker även att du borde ha en scart också om det inte är en väldigt gammal tv.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Mira skrev:

Trevligt att ni är vakna ännu... ;)

Mina högtalare är på 120 W,....

Då behöver du ingen reciver utan det är ett försteg du skall ha :P §e

muskot skrev:

UlfT skrev:

Kasset/CD och alla andra analoga ingångar, har alla samma känslighet för signalen. Inga av dessa kräver heller någon frekvenskorrigering. Det innebär i korthet att du kan koppla in en CD på en AUX, TAPE eller vad du vill. Samma sak med bandspelare. Därför behöver du bara se till att den har tillräckligt många ingångar.

För att på ett smidigt sätt kunna använda kassettdäcket fullt ut behövs både in- och utgångar på receivern, eller har jag fel?

Visst har du rätt. Man behöver ju även utgångar på receivern för att kunna spela in på band. Sådant brukar bara finnas för Tape, MD och liknande. Men bortsett från det går det faktiskt att koppla in i princip vad som helst utom just skivspelare där.

Mira skrev:

Vilken ingång kopplar man till datorn?

Ljudkortet på en dator brukar ofta ha två typer av utgångar, högtalarutgång och linjeutgång. Det är linjeutgången du ska koppla in till receivern. Du kan koppla in den till alla ingångar utom just skivspelaringången, vilken, som tidigare nämnts, är speciell. Se till att receivern har tillräckligt många ingångar, så löser det sig.

Jag har en enkel TV, som inte har något extra scart eller annat uttag.
Vad heter den typen av kontakt/kabel som jag har på TV'n?

Tolkar jag dig rätt om jag tror att du inte har någon scart överhuvudtaget på TVn? I så fall står du inför ett allvarligt problem. Hur ska du få någon bild från dvd-spelaren till tvn? Det tycks som om din enda kontakt på tvn är för antennkabeln. Åtminstone min dvd-spelare har ingen antennutgång. Den måste man koppla in med antingen scart, svideo-kabel eller rgb-kablar. Om det istället är så att du har åtminstone en enda scart på tvn, då kanske din dvd-spelare har två scart-kontakter. Då kan du koppla den ena scarten till tvn, och den andra scarten till en scart->RCA-adapter så att du kan leda tv-ljudet till receivern. Signalerna kan nämligen gå igenom flera scart-enheter. Det är viktigt att du kollar upp detta, så att du inte står med en dvd-spelare som du inte kan använda till att se på filmer med utan att köpa en ny tv.

Mina högtalare är på 120 W, men den reciever jag har nu är nog ganska vek... hur mycket ska den ha?

Det finns ingen anledning att bekymra sig om angivna effektsiffror. Det finns i princip lika många normer för effektangivelser som det finns tillverkare av receivrar. Det viktiga är att den kan ge en bra ljudkvalitet vid de ljudnivåer du vill lyssna på. När det gäller högtalarna är det viktigare att veta hur känsliga de är. Det gör rätt stora skillnader på hur kraftigt de låter vid en given effekt. Ett par 60-wattare kan utan vidare låta lika kraftigt som ett par 120-wattare, om 60-wattarna bara har 3dB högre känslighet. Det är vanligt att något billigt krafs anges till rätt höga uteffekter, men vid en jämförelse med en 30-watts-receiver från ett bra märke, kommer krafset på skam i alla fall, eftersom den angivna effekten gavs med väldigt vidlyftiga normer för att kränga den billiga receivern till folk som tror att effektsiffror är allt här i världen.

frankof skrev:

Då behöver du ingen reciver utan det är ett försteg du skall ha :P §e

vaddårå...?

Kotten:
jo, det finns 1 scart (kopplad till DVD) och 1 antenn (kopplad till video) på TV'n, men inget extra

Även DVD'n har endast ett scart-uttag... kan man använda den genom videon till stereon...?

Högtalar på 120w brukar väl vara aktiva, har fortfarande inte råkat ur för något passivt element som lämnar någon som helst effekt. ;)

frankof skrev:

Högtalar på 120w brukar väl vara aktiva, har fortfarande inte råkat ur för något passivt element som lämnar någon som helst effekt. ;)

När det gäller högtalare brukar effektsiffran syfta på lite andra saker. Antingen menar man att distorsionen håller sig på en rimligt låg nivå även när man levererar 120W till högtalaren. I värsta fall menar man att högtalarna förstörs först när man levererar 120W. Jag kan inte påminna mig om några konsumenthögtalare där man har angett hur stor effekt som högtalarelementen verkligen levererar. Men helt klart lämnar även elementen en viss uteffekt. Annars skulle man ju inte kunna höra ljudet från dem. Men den effekten är långt under den angivna effekten.

Du snackar om ljudtryck nu va :q
Ljudtryck är inte effekt.
Ljudtryck är summan av verkningsgrad och tillfört effekt.
"effekt" angivelsen på konsumenthögtalare är bara "bonfångeri" och "säljsnack".
Det som står angivet är i regel hur mycket effekt du kan skicka över tallspolen innan den brinner upp, och då är det i regel konstant effekt det snackas om.

frankof skrev:

Du snackar om ljudtryck nu va :q
Ljudtryck är inte effekt.
Ljudtryck är summan av verkningsgrad och tillfört effekt.

Effekt är energi per tidsenhet. Effektutveckling kan man därför tala om precis överallt där energi förekommer. Hur tror du att ljudtrycket uppkommer vid membranen? Självklart genom att energi tillförs luften. Därigenom har du faktiskt en effekt även där. Om det inte fanns någon effekt där, skulle det inte heller finnas något ljudtryck. Sedan är det en helt annan historia att den effekt som utgår från talspolarna är betydligt lägre än den effekt som du matar in i högtalarna.

frankof skrev:

"effekt" angivelsen på konsumenthögtalare är bara "bonfångeri" och "säljsnack".
Det som står angivet är i regel hur mycket effekt du kan skicka över tallspolen innan den brinner upp, och då är det i regel konstant effekt det snackas om.

Det finns flera normer för hur man anger effekt. Oftast anger man effekten vid en nivå där distorsionen når ett gränsvärde, typ 1% eller ännu mindre. Sedan finns det ju förstås många bondfångare som anger den effekt som krävs för att bränna sönder talspolen. Men jag köper aldrig högtalare av någon bondfångare. Gör du?

Det finns flera normer för hur man anger effekt. Oftast anger man effekten vid en nivå där distorsionen når ett gränsvärde, typ 1% eller ännu mindre. Sedan finns det ju förstås många bondfångare som anger den effekt som krävs för att bränna sönder talspolen. Men jag köper aldrig högtalare av någon bondfångare. Gör du?

På högtalare är det aldrig angiven effekt vid n% dist. som anges, där är det effekttålighet som anges, på förstärkare deremot är det effekt vid n% dist. som anges.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)