webForumDet fria alternativet

Nån som vet vad det högfrekventa ljudet från tv:n heter?

Ljud & bild

19 svar · 718 visningar · startad av M@rcu$

Medlem sedan jan. 200372 inlägg
Frågan#1

Nån som vet vad det högfrekventa ljudet från tv:n heter? Försöker forska i det för att få bort pipet från min 28 tummare.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Piiip kanske ;)

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Försvinner inte pippet efter ett tag?

Har det gjort på mina tv-apparater iaf.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Troligen något ljud från högspänings grejset till bildröret.

Näe det stannar kvar... det konstiga är dock att det blir lite värre när jag inte har nån kanal inlagd, d.v.s det är bara myrkrig på tv:n

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

mongoljud ?

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Jag tror nog M@rcu$ vill ha ett seriöst svar. :)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Re: Nån som vet vad det högfrekventa ljudet från tv:n heter?

M@rcu$ skrev:

Försöker forska i det för att få bort pipet från min 28 tummare.

Hur hade du tänkt fixa det? :OO Något liknande som man gör med tinnitus? hitta frekvensen och lägga en liknande ton som maskerar ljudet? :)

seriöst...

är det ett pip (som typ en sinuston) eller är det ett högt (frekvensmässigt), svagt (amplitudmässigt) brus?

man hör ju alltid det där högfrekventa ljudet från maskiner, men är det riktigt högt så det är störande?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag avskyr det där pipljudet (finns på alla tv-apparater jag sett iaf). Och det värsta är att de som själva inte hör ljudet tror att jag inbillar mig.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

stoffe-2k skrev:

Troligen något ljud från högspänings grejset till bildröret.

Instämmer

Re: Re: Nån som vet vad det högfrekventa ljudet från tv:n heter?

Det är ett jätteljust pip. weeeeee, typ.

Men är det ingen som vet vad det heter?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Ingen aning vad det heter, antar att det låter som det pipande jag ständigt hör med ett inlägg av brus,, tack vare min Tinnitus :x
Så jag vet hur irriterande det kan vara...

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag känner inte heller till vad "pipet" kallas för. På de flesta normalbra TV-apparater brukar jag vänja mig vid det. Men jag har erfarenhet från några gamla Luxor-apparater där pipet efter ett tag nådde mycket starka nivåer. Då slog jag till TV:n, och pipet försvann tillfälligt. Andra fabrikat har hållit sig på uthärdliga nivåer.

Jag längtar verkligen till att tv-apparater utan CRT kommer ner i rimliga prisnivåer. Då kanske det där pipet äntligen kan förpassas till historiens skräckkabinett.

Medlem sedan apr. 2001463 inlägg

Pipet?

Finns, som av ovanstående skrivare redan utklarat, i alla teve appareter.
Det försvinner heller inte efter ett tag, som Selle spekulerade i, utan ljudet kan endast försvinna ifall hörseln försämrats.
Vilket är anledningen till att äldre(30+) människor ofta inte hör pipet längre.
Har dock inte någon aning om vad det kallas.

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Det högfrekventa vinandet (15625 Hz) som hörs ur de flesta konsumentburkar skapas i katodstråleröret och går enligt vissa att reducera genom att lacka över HF-spolen. Men det är inget som rekommenderas.

Uppgifterna funna vid sökning via Google ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Luxman, jag kan berätta en historia som borde få en audiofil som dig att rysa av obehag. ;) Jag besökte en kompis, och han satte på en cd-skiva. När vi lyssnade på musiken hörde jag tv-pipet. Men tv-n var såvitt jag kunde se, avstängd. Jag frågade honom om saken. Det visade sig att han hade kopplat sin cd-spelare till tv-n, och utnyttjade tv-n som förstärkare och högtalare. :e

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

UlfT skrev:

Luxman, jag kan berätta en historia som borde få en audiofil som dig att rysa av obehag. ;) Jag besökte en kompis, och han satte på en cd-skiva. När vi lyssnade på musiken hörde jag tv-pipet. Men tv-n var såvitt jag kunde se, avstängd. Jag frågade honom om saken. Det visade sig att han hade kopplat sin cd-spelare till tv-n, och utnyttjade tv-n som förstärkare och högtalare. :e

Men lägg aaaav! *gapskrattar*

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

UlfT skrev:

*Ryser*, då behöver man dessutom inte bekymra sig för om det går att höra någon skillnad på en originalskiva och en bränd mp3'are ;)

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Flyttad från Cafét

Medlem sedan apr. 20028 inlägg

Som Luxman skrev så är det ett ljud som skapas i HF-delen (Hög Frekvens, 15625Hz) av TVn. Ett ganska vanligt förekommande fenomen och det avhjälps genom att spreja den komponent som låter med lackspray. Inte farligt att göra om man gör det i ett väl ventilerat utrymme, för det luktar riktigt starkt.

Det är enklast att göra det när TVn är på så man märker när ljudet försvinner, men är man lite osäker så är det ganska klokt att dra ur nätsladden innan man börjar spraya.

Lycka till från en gammal TV-reparatör

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)