webForumDet fria alternativet

Låsa upp min T68i

Mobiltelefoner

15 svar · 378 visningar · startad av Thomasa

Medlem sedan aug. 2002351 inlägg
Frågan#1

går det att låsa upp sin T68i från en operatörslåsning?, och kan jag göra det själv?

jag har kabel å ir å de..

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Är detta tillåtet? Annars tror jag bara operatören kan göra detta...

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

När låsningstiden gått ut kan du lämna in den för att få bort operatörslåsningen. Det brukar kosta några hundralappar.

Mvh

det vet jag, men tack ändå, jo eftersom jag äger telefonen så är det tillåtet.. Det ska gå att lösa före den tiden är ute, men det verkar vara mer ovanligt i sverige än utomlands, hittade t.o.m. företag som gjorde det i england o usa.. men inget i sverige..

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har för mig att jag har sett priset på det någon gång och att det kostade 350:- att få det gjort. Det är därför telefonen subventioneras vid köp och därmed heller inte något som du skall göra själv.

Vadå eftersom du äger telefonen? Om den är operatörslåst när du köper den så är den det av en anledning, oftast att operatören har subventionerat luren.

I gengäld för att sänka priset med x kronor på telefonen så binder du upp dig till att använda operatörens tjänster under en viss period. Det är inget konstigt med det.

Det går att lösa den innan tiden är ute, men det är inte tillåtet.

därmed heller inte något som du skall göra själv.

mm, men de behöver inte vara olagligt bara för att det är svårt.. var kan man göra det för 350=?

binder du upp dig till att använda operatörens tjänster under en viss period

jo men jag gör det med min andra telefon den här vill jag dock bli av med..

Det är alltså efter att bindningstiden har gått ut som du kan få det gjort för 350:- eller vad det nu kostar. Innan dess bryter du mot det kontrakt som du har skrivit på vid köp av telefonen.

jag ska läsa om det står på kontraktet.., isf får jag backa i disskutionen, men jag läste på en sida i england att det var lagligt eftersom man har äganderätt till telefonen, men det kan ju vara så att sveriges lagar ser annorlunda på det.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Man kan få den upplåst där man köpt den typ & dessutom innan tiden gått ut, men det kostar samma summa som telefonen subventionerats.

Det låter rimligt det som Bire skriver. :)

telefonen subventionerades med hela kostnaden 2500kr p.g.a. att jag förlängde mitt företag+ abbonnemang i 24mån så det beror inte bara på telefonlåset..

Om du har fått telefonen subventionerad med 2500:- mot att du binder vid att ha abonnemanget i 24 månader så är det den tiden eller den summan som du får leva med helt enkelt. Det är så det funkar med såna operatörslåsningar.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det är dessutom rätt vanskligt med att hålla på med upplåsningar via kabel - även om man gör helt "rätt" kan hela telefonen låsa sig och då är det märkesverkstad som gäller, dvs dyrare än att vänta på bindningstiden och hosta upp hundralapparna där... ;)

Att operatörerna håller på med operatörslåsningar beklagar jag däremot, och dessutom sprider det sig... :l

Medlem sedan dec. 1999419 inlägg

Kika in på http://www.gsm-software.com/sonyericsson.html
http://www.123unlock.co.uk och http://www.fonefunshop.co.uk har också en del intressant info.

Annars kan du söka efter Flash <TILLVERKARE> Phones

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)