webForumDet fria alternativet

Hjälp mig med ljudet i bilen!!

Ljud & bild

6 svar · 358 visningar · startad av Big_Baby_Jesus

Medlem sedan sep. 200231 inlägg
Frågan#1

Jag har ett problem och det är att mina nya högtalare i hatthyllan på bilen låter skit även fast jag har kopplat allt rätt. orginalhögtalarna fram i bilen låter hur bra som hells men mina nya MDS Fanatic högtalare låter som att man sitter å spelar i toastolen.. Jag vet f-n inte vad det kan vara, men men, Stereon jag har är en Clarion DRB5575R och det är 4*40 w som den klarar av. jag har kopplat högtalarna i harrhyllan till de bakre utgångarna men det låter ändå konstigt. om någon vet vad jag kan göra så tackar jag på förhand..

MVH Erik

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Vet ej om detta är rätta lösningen men har du testat at fasvända dina högtalare??? Dvs Skifta sladdarna som sitter på plus och minus, kan hjälpa.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Compusa skrev:

Vet ej om detta är rätta lösningen men har du testat at fasvända dina högtalare??? Dvs Skifta sladdarna som sitter på plus och minus, kan hjälpa.

det är juhe inte växelström i bilen så det kan va en lösning..

har du slutsteg till högtalarna? eller kör du direkt? nån komponent i mellan? filter? kondning? eller nått

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

det är juhe inte växelström i bilen så det kan va en lösning..

Eeeh... ljud är väl om något växelström.
Så om det är fasvänt (konstigt namn iofs) så är den positiva och negativa anslutningen till högtalaren som är felanslutna dvs 50% chans att koppla fel ;)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Har jag fattat det rätt att du nu har skaffat 2 nya högtalare & hade enbart de 2 original där framme innan?

Isf skulle jag helt klart testa att skifta kanal mellan fram & bak för att utesluta mysko fel på stereons slutsteg.

I övrig kan jag inte begripa vad det är för fel om du är säker på att dina nya högtalare inte kräver ett delningsfilter.

Medlem sedan sep. 200231 inlägg

Tack för hjälpen men jag löste det själv!! jag hade ett kabelbrott på + kabeln som gick till högtalarna och den tog på lite metall i bilen dvs jorden och det var ju inte så bra!! men tack iaf!!

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Där ser man ;)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)