webForumDet fria alternativet

Trådlös ljud & bild?

Ljud & bild

21 svar · 633 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=36247

Nån som VET om detta funkar BRA ?
Funkar det bra så ska jag definitivt ha en sån där..

Frågan är om man kan koppla in både dator, DVD, Digitalbox & videon i den så jag får tillgång till allt i sovrummet..???

I värsta fall får man väl leva med enbart digitalboxen.

r) Ny länk till RÄTT manick!!!

Hittade mer info om mojängen här:
http://www.tranwo.com/product_htm/product_2020.html

r) Ny länk till RÄTT manick....

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Köp en sån Bire så kan du få testa den ett tag innan jag bestämmer mig. ;)
Det verkar onekligen som en perfekt pryl om det funkar tycker jag.

17.05 i eftermiddag äntrar jag radioaffären & får låna med en sån hem & testa..

Dock blir det denna något dyrare modell då den enl min kompis i butiken ska funka bäst & han kör denna i butiken & det funkar klockrent med all form av bild/ljud.. Även DVD.

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=36247

(Är lite osäker på vilken modell han menade, men tror det är denna.. Mer info sen i samband med mitt expertutlåtande! ;) )

Lägesrapport 1:

Har fått det att lira, bilden verkar klockren & ljudet likaså. Tyvärr har jag ett glapp i sladden till den lilla IR-mojäng som styr fjärrkontrollens remotefunktion ( ;) ) så det ser för jävligt ut med en kabel tvinnad så den inte ska glappa.. Ska kräva en ny i morron.

Kommer nu att glida ner i sängen & hård-testa upplevelsen av digitaltv i sovrummet & återkommer med mer ingående prestandarapport i morron. :e

Hur som helst så har jag inte möjlighet att koppla in mer än en enhet just nu, måsta lösa det där med scartdelning så jag får in DVD, Videon & Datorn nån dag.. Digitaltv fick vara prio 1 ;)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

finns scart spliter på biltema som funkar klockrent :D

Lägesrapport 2:

Funkar som det ska, ljud & bildmässigt..
Tyvärr verkar det vara nått knas med IR-ögat då fjärrkontrollen endast funkar ibland :(
Har mätt upp sladdarna & finner inget glapp så antagligen är det glapp i själva enheten eller också är signalen helt enkelt för svag.

Ska konsultera min polare i affären under dagen & höra om han varit med om bekymret innan.

Ska tydligen vara väldigt känsligt vad gäller placeringen av sändaren som är problemet med fjärrkontrollfunktionen säger han.. Ska testa i kväll att flytta runt grejerna lite & se om jag får det att funka 100%.

Tydligen är fjärrkontrollfunktionen mycket känsligare än ljud & bild...

humm.. man måste väl inte ha fri sikt mellan sändare och motagare...?

stoffe-2k skrev:

humm.. man måste väl inte ha fri sikt mellan sändare och motagare...?

Nope, det ska gå genom vissa väggar tom.. Med stängd dörr mellan rummen är bild & ljud lika bra som med öppen iaf.

Mest troligt är det högtalarna i tv-apparaterna som är boven.. Ska placera sändare & mottagare så långt från dem som möjligt o testa.

Ska placera sändare & mottagare så långt från dem som möjligt o testa.

Prova gärna genom ett par väggar oxå :-)

stoffe-2k skrev:

Ska placera sändare & mottagare så långt från dem som möjligt o testa.

Prova gärna genom ett par väggar oxå :-)

Gärna, men du får komma hem till mig & bära runt tvapparaterna.. Jag vägrar! ;)

Sådär.. Nu funkar allt som jag vill till 100%!

Vad som krävdes var att klippa av sladden till IR-ögat, skarva den med lämplig kabel som ligger o skräpar på vinden (i detta fall fick en 3-meters RCA-skarvkabel sätta livet till) & därefter skarva de befintliga RCA-kablarna med återstoden av de 3-meterskablar som bodde på vinden...

Därefter flyttade jag transmittern så att den står i rak linje med recivern & då funkar det klockrent!

Slutsats:

Kvalitetsmässigt är det helt ok.. Jag har inget att klaga på vad gäller ljud & bild. Helt enkelt mycket förtjänstfullt!

Vad gäller IR-överföringen finns mycket att vinna på bättre teknik. Helt obegripligt att det inte funkar med ursprunglig placering av transmitter & reciver då det, i rak linje, är ca 10 meter mellan enheterna, men dock en vägg extra att forcera.. Signalen kan dock fritt strömma hela sträckan runt ett hörn & då är det endast en vägg att forcera. Hmm.. Hoppas ni förstår nu ;)

Ska du köpa denna typ av manick?
Ja.. Har du kort sträcka mellan dina apparater, eller är villig att mecka lite med diverse kabelförlängningar så blir du nog nöjd.

Har du lång sträcka mellan apparaterna eller kanske två väggar mellan så är jag mycket tveksam alltså.

Jag är, trots ombyggnad o så väldigt nöjd, men önskar bättre teknik i framtiden när det inte är lika enkelt att flytta saker o ting dit det funkar..

HOPPSAN....

Det är denna:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=36247 som jag har & inte den jag länkade till i första inlägget...
Har ändrat alla länkar i denna tråd till aktuell produkt.

Äsch... Har man digitalkamera så kan man fanimej dokumentera lite ;)

HÄR ser ni IR-ögats placering i närheten av digitalboxens mottagare + en skymt av en Windows 2000 serverkartong..

HÄR ser ni Transmittern på golvet till höger om tvmöbeln. Ni ser även mina blommor som inte fått vatten sen jul...

HÄR ser ni Transmitter & Reciverns placering i förhållande till varandra. Det är ca 10 meter mellan dessa...

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Varför ligger programkortet till digitalboxen ovanpå boxen och inte på sin plats i kortläsaren? :e

hp skrev:

Varför ligger programkortet till digitalboxen ovanpå boxen och inte på sin plats i kortläsaren? :e

Det blev varmt av allt flyttande & bilden tenderade att flimra, så jag kylde ner det lite medans jag fotade & då behövde jag inte se på tv. ;)

Medlem sedan dec. 2001314 inlägg

Enligt specifikationerna skall den klara 100 meter med fri sikt. Så dator på övervåningen och TV på undervåningen är uteslutet?

ThACRoW skrev:

Enligt specifikationerna skall den klara 100 meter med fri sikt. Så dator på övervåningen och TV på undervåningen är uteslutet?

Med denna utrustning, ja. Tyvärr..

Medlem sedan dec. 2001314 inlägg

Bire skrev:

Med denna utrustning, ja. Tyvärr..

Men ett golv/tak motsvarar väl ungefär en vägg? Man tycker ju att det bör fungera...

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)