Hejsan det är så att min nya tv gick i sönder och ont om pengar är det enda jag har gott om :) så att laga eller köpa ny dröjer nog
Men hur som helst jag tänkte jag att använda min gammla tv men där är ingen scart på den tyvärr (ja så gammal är den) nu undrar jag om det finns någon kabel att köpa som har scart i enna änden och en "vanlig" tv anslutning i andra...
Ojj ojj de kan inte vara lätt att fatta vad jag menar på den förklaringen av kabel men jag hoppas att någon person kan hjälpa mig ;)
Ja, om du har en video så är det bara att dra in scarten från DVD:n i videon, förutsatt att videon har scart-kontakt, och sedan antennsladden från videon till TV:n. Sen rattar du in videokanalen på TV:n och låter videon stå på AU/AV.
Ja, om du har en video så är det bara att dra in scarten från DVD:n i videon, förutsatt att videon har scart-kontakt, och sedan antennsladden från videon till TV:n. Sen rattar du in videokanalen på TV:n och låter videon stå på AU/AV.
En intressant fundering är om detta funkar trots Macrovision-skyddet mot piratkopiering av filmer.
Hejsan tack för alla svaren de är så att min "nya tv" inte är så jätte ny men där var scart på den men som sagt inte så ny att där var garanti kvar, samt att den köptes begangnad av en kompis...
Jag testade det med min video de funkar att köra men min video är sugig och bilden blir helt konstigt , man ser allt och så men färger och grejor är knas...
En jobbig sak till är att min video stänger av sig om den inte är aktiv så kollar man på dvd genom videon så måste man hålla på att spola ett band i videon för att den inte ska dö :)
Så klart dör den inte direkt tar typ 5 min lr något men jobbigt är det...
Men de är juh inte ert problem med videon menar jag :)
så jag skulle bara tacka för svaren och berätta hur det ligger till.
En intressant fundering är om detta funkar trots Macrovision-skyddet mot piratkopiering av filmer.
Ja, det förstås, men om videon är tillräckligt gammal kanske inte kopieringsskyddet uppfattas? Men då kanske inte videon har scart förstås.
Det spelar ingen roll hur gammal videon är. Macrovisionskyddet är i dvd-spelaren.
Flgg3 skrev:
Jag testade det med min video de funkar att köra men min video är sugig och bilden blir helt konstigt , man ser allt och så men färger och grejor är knas...
Jag har min DVD-spelare kopplad genom videon med vanlig "tv-sladd", btw vad f-n kallas det? RCA kabel?
Hur som helst så fungerar det utmärkt. Sätter jag däremot videon på inspelning så uppstår störningar i bilden och ljudet.
Jag har min DVD-spelare kopplad genom videon med vanlig "tv-sladd", btw vad f-n kallas det? RCA kabel?
Hur som helst så fungerar det utmärkt. Sätter jag däremot videon på inspelning så uppstår störningar i bilden och ljudet.
Jo, men då går bara dvd-signalen rakt igenom videon, utan att videon påverkar den på något vis. Det enda som då spelar roll är om tvn kan visa bilden korrekt trots Macrovision. Och det kan i princip alla tv-apparater. Dock lär det förekomma enstaka fall där Macrovision ger små störningar även på tv/plasmaskärm/projektor.
Mr. N. skrev:
RF-sladd väl? RCA är ju sån där Röd-Vit-Gul där gul ofta är video.
Eller så menar han verkligen RCA-sladd. Hade han använt RF-sladd, hade videon tvingats att själv ta hand om signalen och frekvensmodulera den så att den kan gå in i tvns antenningång. Det är då som jag funderar på om Macrovision kan sätta käppar i hjulet. Tydligen kan det bli knas, som det blir för Flgg3, men jag vet inte om det alltid är så.
Men det vanliga antennsladden är en RF-sladd alltså? Då har jag inte sagt fel alla de gånger jag har pratat om dem i alla fall :e. Så Oakman, har du antennsladd eller RCA-sladd?