webForumDet fria alternativet

Impedans i högtalare

Ljud & bild

4 svar · 434 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Jag har två par högtalare, det ena paret är på 6 Ohm, 100W och det andra paret är på 6 Ohm, 50W.
Min förstärkare klarar av att driva två par huvudhögtalare (A och B) enligt följande:
A eller B (Varje högtalare ska vara på 4 Ohm eller högre)
A + B (Varje högtalare ska vara på 8 Ohm eller högre)

Detta betyder att jag inte kan köra båda min par samtidigt. Vad händer om jag gör det iaf? Går dom sönder då? :q
En annan fråga. Vad innebär impedansen i en högtalare?

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

http://susning.nu/Impedans

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Hmm, kom inge vidare med den länken :(

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

En rent amatörmässig reaktion på problemet är att man kan seriekoppla högtalarna parvis med koll på högtalarnas polaritet så att de inte motverkar varandra. Anslutning till uttaget A eller B.

Personligen tror jag inte att det är något problem med att impedansen är 6 ohm i stället för anbefallda 8 vid anslutning till A+B. Undvik maxvolym så att inte högtalarna överbelastas.

OBS ! Amatörmässig åsikt som någon expert på wF bör kommentera.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Har du för låg impedans, är det ungefär som att kortsluta förstärkaren. Du bränner i värsta fall sönder slutstegen i förstärkaren. Troligare är dock att en säkring i förstärkaren går.

När man talar om högtalarimpedanser, finns det vissa saker man bör ha klart för sig. Den angivna impedansen stämmer inte alltid. I själva verket varierar impedansen med frekvensen på signalen som går genom högtalarspolarna. Du kan alltså mycket väl få impedanser som understiger den angivna. Detta får några för dig intressanta implikationer:

• Förstärkaren kan kortslutas, trots att den "egentligen borde klara impedansen".
  • Förstärkaren har antagligen säkerhetsmarginaler som gör att den faktiskt klarar lägre impedanser än vad den är rekommenderad för.

Jag skulle gissa på att just på grund av säkerhetsmarginalerna så kan du koppla in 6 ohms-högtalarna utan större risk (var dock medveten om att du faktiskt tar en risk när du gör så).

När man kopplar in två par högtalare genom A+B-anslutningarna, då parallellkopplas högtalarna. Det innebär att deras sammanlagda impedans blir (1/Rtot = 1/Ra + 1/Rb), alltså 1/6 + 1/6 = 1/3 -> 3 ohm. Mindre än vad din förstärkare ska klara. Du löper därmed risken att kortsluta förstärkaren.

Som Theon föreslår, skulle du lika gärna kunna seriekoppla istället. Då får du en total impedans på 12 ohm. Med andra ord helt riskfritt.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)