webForumDet fria alternativet

Surround-ljudsfrågor

Ljud & bild

10 svar · 418 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Fick min Yamaha RXV630RDS - Titan idag och hade lite problem med hur jag ska koppla. Diskuterade med några kompisar över internet och där blev det diverse tvister oss emellan. Därför vänder jag mej nu till wF och ställer mina frågor.

På min dvd-spelare har jag 6st ljudutgångar:
2*front
2*bak
1*center
1*subwoofer

Vad jag förstår det så ska alla dessa in i förstärkaren någonstans (som jag inte riktigt hittar ;)) Förstärkaren tar hand om ljudet och skickar sedan ut det på resp. utgång till högtalarna. Det är iaf så jag tycker det borde vara men jag tycker mej inte riktigt hitta alla dessa RCA-ingångar på förstärkaren.

Min kompis påstår (han tror) att det bara ska vara left/right från dvd-spelaren in till förstärkaren som sedan tar hand om surround-ljudet och delar ut det till rätt högtalare.

Här kommer våra meningar isär. Jag förstår inte hur förstärkaren kan sköta detta. Hur kan den dela upp detta, den vet väl inte vilket ljud som ska vart om den bara får in left/right.

Dillar han bara en massa gojja, eller pratar han om någon typ av "fake-surround"?
En annan kompis påstod att själva surround-ljudet inte alls behövdes göras i dvd:n utan detta kunde göras i förstärkaren. Hur förstår jag inte.

Berätta hur det är snälla wF. Jag är kluven :)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Baha, har du 5.1 ut från dvd så går dom till motsvarande på förstärkaren, saknar du 5.1 på förstärkaren bör du kunna köra digitalt.
Dolby surround1 kör med h+v och suround info subkodat. (baksignalen dessutom mono)
Dolby digital kör "äkta" suround, en signal i varsin kabel (fem suround och en bas)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Du kopplar in dvd:n med en enda digitalkabel. Då kan receivern ta emot digitala signaler som är antingen i Dolby Digital- eller DTS-format.

Du kan även koppla in dvd:n med sex analoga kablar. Då sköts Dolby Digital- eller DTS-avkodningen av dvd-spelaren. Men man brukar rekommendera att använda digital kabel. En rekommendation som jag tycker du ska följa, inte bara för att det är enklare så, utan även för att du har en bra receiver som förmodligen sköter denna avkodning med hög kvalitet.

Min kompis påstår (han tror) att det bara ska vara left/right från dvd-spelaren in till förstärkaren som sedan tar hand om surround-ljudet och delar ut det till rätt högtalare.

Här kommer våra meningar isär. Jag förstår inte hur förstärkaren kan sköta detta. Hur kan den dela upp detta, den vet väl inte vilket ljud som ska vart om den bara får in left/right.

Det fungerar, men ger inget vidare resultat. Det bygger på diverse fasskillnader som man har lagt in i ljudet, som hjälper receivern att fördela ljudet över högtalarna. Då används dekodrarna Dolby Pro Logic eller Dolby Pro Logic 2. Det finns ingen vettig anledning att koppla in en dvd på det viset. Däremot, om du kopplar in en video eller en tv, så ger de bara stereoljud. Då har du nytta av DPL(2) för att få surround även då. Men det blir aldrig lika bra som Dolby Digital eller DTS.

UlfT skrev:

Du kopplar in dvd:n med en enda digitalkabel. Då kan receivern ta emot digitala signaler som är antingen i Dolby Digital- eller DTS-format.

Okej, och hur ser den ut (kontakten/kabeln)? :r
r) Hittade optisk ut och coax ut, vad jag förstår så är det coaxial jag är ute efter. Ska bara hitta en ingång för den oxå.. i förstärkaren :)

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Förstärkaren har ju iofs även optisk in som du kan använda.

Den hade både optisk och coaxial. Vilket är att föredra? På coaxial står det över kontakten: "CD". Kanske inte spelar någon roll om jag kopplar in DVD där istället?

Måste ha typ 3m, finns det sådan optisk kabel, var hittar jag en sån isåfall?
Vart hittar jag annars en coaxial-kabel? Hur ser den ut?

r) hittade båda kablarna på netonnet, vilket är nu att föredra, coaxial eller optisk?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Gein skrev:

r) hittade båda kablarna på netonnet, vilket är nu att föredra, coaxial eller optisk?

Detta är en fråga som har stötts och blötts i många år. Vissa anser på goda grunder att optiska kablar är bäst. Andra anser på precis lika goda grunder att koaxialkablar är bäst. Rent allmänt, optiska kablar kan inte störas av några elektriska fält eftersom överföringen är optisk. Men å andra sidan är TosLink-standarden ganska dålig vid anslutningarna. Det kan vara en störningskälla. Koaxiella kablar störs av elektriska fält. Men det är ju därför man har digital överföring. Digital överföring är helt enkelt inte särskilt känslig för störningar. Slutsatsen är att du väljer vad du vill.

Nu har jag köpt mina surroundhögtalare och har kopplat in dessa i min förstärkare. Problemet är att förstärkaren bara väljer Pro Logic och inte Dolby Digital. Vad för kablar ska gå från DVD:n till förstärkaren? Jag har provat bara optisk och då väljer den Pro Logic, har även provat optisk + 2 kanal (front-högtalarna) med samma resultat. Om jag tvingar den att göra digialt (dolby digital) så kommer inget ljud alls. Varför? Hur ska jag koppla? x(

Medlem sedan aug. 2001458 inlägg

Med digital kabel (optisk eller koax) från dvd-spelaren till förstärkaren: Stoppa i en film med dolby-digital i DVD-spelaren. Gå in i dvd-menyn och välj dolby-digital ljud. (Gör du inte detta, kommer dvd-spelaren spotta ut vanligt pro-logic ljud.) När det kommer in dolby-digital till förstärkaren borde den känna av det och växla själv till rätt mode.

Det va bara skit bakom spakarna :r
Hade glömt välja Bitstream från DVD istället för PCM Stereo :r

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)