Där den låter bäst? :p ;)
Läste ett något absurt, men ändå kanske vettigt, tips på nån site: ställ subben i soffan där du vanligtvis sitter och kryp sen omkring i rummet och lyssna var det låter bäst. Där ställer du subben. :)
7 svar · 407 visningar · startad av Gein
Har nyss införskaffat mej en subwoofer och funderar på om det finns ett optimalt ställe att ställa den på? Det står att den bör ha 15 centimeter fritt åt alla håll förutom rakt fram där det bör vara rikligt med utrymme.
Nå, ska den stå högt, lågt, i ett hörn, långt fram? Vet inte riktigt vart jag ska ställa den, har provat lite olika placeringar men är inte helt nöjd. :OO
Läste ett något absurt, men ändå kanske vettigt, tips på nån site: ställ subben i soffan där du vanligtvis sitter och kryp sen omkring i rummet och lyssna var det låter bäst. Där ställer du subben. :)
:stefan: skrev:
haha!!! :e ja något absurt måste jag säga. hmm, vågar man testa eller kommer jag bli dumförklarad?
obelix skrev:
var ska du ha högtalarna?
Det är ett fyrkantigt rum, sängen (läs: soffan) ligger mot ena väggen och tvärs över har jag tv-bänk med tv och bredvid, två högtalarställ där nuvarande högtalare står. Jag funderar dock på att skaffa mej fler högtalare också, center och två sur. Subwoofern står för närvarande bredvid tvn, men det va inge bra, därför vill jag flytta den.
Gör som :stefan: sa :e
Placeringen kan du exprimentera lite med beroende på om du vill ha mera eller mindre bas.
Ställ subben "mitt på" golvet, och på en pidestal och du får antagligen ingen vidare bas(mitt på golver är ca. 50cm eller mera från närmaste vägg).
Förenklad kan man säga att en bashögtalare får en höjning av ljudtryck med 3db för varje yta den får stöd av.
3db från golvet
6db vid en vägg(fortfarande på golvet)
9db i ett hörn.
Så gör som nämnt innan, subben i soffan och du på alla fyra krypande runt, ställ suben där det låter bäst, justera med att flytta den ut/in mot vägg/hörn.
En kraftigt mullrande bas kan låta häftigt i början, men blir tröttande i längden.
frankof skrev:
En kraftigt mullrande bas kan låta häftigt i början, men blir tröttande i längden.
Jo, precis, tycker den mullrar lite mycket ibland. Det var därför jag inte var helt nöjd med placeringen. Jag ska prova krypa på alla fyra :e
Gein: Glöm inte bort webcamen nu när du ålar in bakom tvn och sniffar damm i sladdhärvorna vid stereon! :e
Flytta runt den och lyssna dig fram, oftast brukar den bli bäst i ena hörnet vid tv:n, riktat mot soffan :)