webForumDet fria alternativet

5 Volt

Småprat

4 svar · 308 visningar · startad av Reza

Medlem sedan feb. 2001107 inlägg
Frågan#1

God fortsättning på er alla, många tycker säkert att detta tråd inte borde publiceras här utan kanske under ”hårdvara” men förmodligen kan jag få mer hjälp här.

Ännu en gång har jag en LPT fråga.
Jag använder pin 3 på parallell porten för att styra en relä, när jag startar min dator levererar pin 3 (och de övriga data utgångarna pin 2-9) 5 Volt, vilket gör att relät bryter så fort datorn startar.
Om alla datorer fungerar på samma sätt är det ju lätt att fixa till problemet med lite elektronik, om inte har jag lite problem.
Så nu undrar jag hur det ligger till egentligen?
:)

Medlem sedan jan. 200398 inlägg

Tror inte att det är så enkelt, utan det beror nog på operativsystem. Har själv gjort ett styrkort som kopplas till parallellporten, och när jag bootar upp linux med det inkopplat, så börjar det smattra ordentligt om reläerna då Linux söker efter ansluten hårdvara.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

God fortsättning på er alla, många tycker säkert att detta tråd inte borde publiceras här utan kanske under ”hårdvara” men förmodligen kan jag få mer hjälp här.

God fortsättning själv :)

Men denna tråd har inget med C++ att göra så jag skickar den till hårdvara, såsom du antagligen redan "befarat" ;)

Mv
PeW moderator i C++

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Lite OT bara, hur kommer det sej att det står PeW, Medlem i dina inlägg när du är moderator?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Står bara moderator, när det är inlägg i sitt egna forum.... :D

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)