webForumDet fria alternativet

dvd frågor!

Ljud & bild

6 svar · 294 visningar · startad av d@le

Medlem sedan juni 2001329 inlägg
Frågan#1

Hej!
Införskaffade en dvdspelare (Centrum Gemini 200) till min flickvän i julklapp och tänkte nu ställa en del frågor.

1. Om jag nu skulle vilja göra en backup på några av de dvdskivor jag fått, vad behöver man då ha? Behövs en dvdbrännare, eller räcker det med en dvdspelare (till datorn) och vanlig cdbrännare?

2. Om jag nu skaffar det som behövs, hur fungerar det då? Får jag med mig hela skivan, eller bara själva filmen?

3. Om jag har filmer på datorn som jag laddat ner, hur gör jag då för att kunna se de på dvd:n? Vilket format ska filmerna vara i, och vilket program behöver jag i sådana fall för att göra om filmen till rätt format?

hm, det var väl allt, (än så länge) :) Hoppas någon kan hjälpa mig med det här :e

Trevlig fortsättning!

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg
  1. Om jag nu skulle vilja göra en backup på några av de dvdskivor jag fått, vad behöver man då ha? Behövs en dvdbrännare, eller räcker det med en dvdspelare (till datorn) och vanlig cdbrännare?

Det beror på om du som i fråga 2 vill ha med "allt" eller bara filmen, för att göra backup skivor från DVD (bara filmen) till vanliga cd-r brukar man använda formatet SVCD om man vill se filmen i sin DVD spelare. eller xvid(nya "divx formatet") om man vill se filmen på datorn eller har en "maskin" som klarar det formatet vid tv, tex en moddad xbox :)

1. Om jag har filmer på datorn som jag laddat ner, hur gör jag då för att kunna se de på dvd:n? Vilket format ska filmerna vara i, och vilket program behöver jag i sådana fall för att göra om filmen till rätt format?

De filmer du "lätt" kan bränna och se på DVD spelaren är de filmer som är i formatet (mpeg1) mpg2 dvs. samma format som det är på SVCD och DVD. Man kan även göra om divx och Xvid filmer till mpeg2 som kan drännas för att se på DVD-spelaren, men oftast förlorar man mycket i kvaliten vid konverteringen så det inte blir bra. :(

tips är att ta en titt på FAQ och de olika Howto dokumenten som finns på https://www.vcdhelp.com :)

aha, jag tackar för svaren och förhoppningsvis så ska de lösa sig :) tack för hjälpen!

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Tänk på att filmer på DVD oftast är "dual layer" och kan innehålla drygt 9GB med information. Det finns idag ingen DVD brännare som klarar "dual layer" utan dom klarar endast ett lager (4.7GB) vilket innebär att om du vill kopiera en DVD skiva så blir det 2st skivor.

Men som skrivts tidigare du hittar mycket information på http://www.vcdhelp.com och http://www.doom9.net

okidoki, men om man sammanfattar det då, så om jag vill ha en HEL film precis som orginalet (med film, extramaterial och så) då behöver jag en dvdbrännare. och ska jag bara ha filmen räcker det med en dvdspelare och cdbrännare, eller?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

okidoki, men om man sammanfattar det då, så om jag vill ha en HEL film precis som orginalet (med film, extramaterial och så) då behöver jag en dvdbrännare.

Jepp

okidoki :) då vet man ju vad man ska investera i så småningom, men än så länge så klarar man sig nog med bara själva filmen, tack för svaren iaf. ska snart dra iväg på mellandagsrean på onoff och euronics, ska se om jag kommer över nått extra billigt, nåja, hej! :)

290 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
158 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)