Ett problem som jag stött på sen jag var en liten skolgosse är att man alltid har eländig radiomottagning inomhus om man har en sk "Ghetto-blaster" eller liknande..
Det har investerats i en sådan till kontoret på jobbet nu & det låter minst sagt illa..
I just denna apparat finns det ett koaxialuttag för extern antenn samt en medföljande liten sladd som passar i den lilla piggen i mitten av koaxen, men den ger inte tillräckligt bra mottagning.
Frågan som följer är således:
Hur göra för att få bra mottagning utan att köpa & montera en antenn på taket?
Jag vill helst slippa det då det blir JAG som åker på jobbet då ingen annan verkar höra att P3 körs i mono samt med brusande mottagning.
Testade tom att modda en bilantenn o kopplade in den lite provisoriskt, men det sket sig med besked! ;)
De flesta radioaffärerna brukar ha T-antenner för en struntsumma. En T-antenn består av en sladd som går från radion och möter en annan sladd som är uppspänd på en vägg. Den uppspända sladden brukar normalt vara 1,5 m (en halv våglängd på FM-bandet). Antennerna brukar finnas i både 75 Ohm och 300 Ohm. Inte säkert att det löser problemet, men den kanske är bättre än det du har. Åtminstone en enkel lösning.
medföljande liten sladd som passar i den lilla piggen i mitten av koaxen
Och något på sladden går väl till skärmen runt piggen? Så borde det vara i alla fall.
En sån sladd har jag till min reciever här hemma - sladden går mycket riktigt bara till piggen i mitten. :q
Hur som helst. Vet inte heller hur smart det är, men skala fram lite metall från sladden och tejpa fast den på närmsta element - förutsatt att det är vattenburen värme då. Funkar klockrent. :)
Alternativt får du sitta och hålla i antennen själv för att få höra Doris i stereo. :e
Bire om du har något TV-antennuttag så kan du koppla in din radioantenn där. Hade tidigare en T-antenn men sedan kopplade jag till mitt tv-antennuttag och då funkar alla kanaler klockrent.