Låg faktist och tänkte på det härom kvällen :) .. så ett svar är välkommet!
Stötar av batteri ? känns dom ? kan det vara skadligt ?
12 svar · 2 916 visningar · startad av Nickemannen
Stötar av batteri ? känns dom ? kan det vara skadligt ?
Låg faktist och tänkte på det härom kvällen :) .. så ett svar är välkommet!
Va snackar vi för slags batterier?
vanligt batteri gör ingenting väl? Inte så det skadar oss människor i alla fal.
Bilbatteri däremot tror jag är mer farliga, råkade av misstag lägga en nyckel mellan de båda polerna. Poff sa de och så såg nyckeln mer ut som en degklump. Men det måste väl ha att göra med att amp är så hör i ett bilbateri? Eller? för 12 volt låter inte så farligt.
Ett bilbatteri kan leverera betydligt högre ström än ett vanligt 1.5V batteri, så det är inte rekomenderbart att kortsluta ett bilbatteri :)
Men det är tveksamt om du känner av 12 volt om du sätter händerna på polerna, det gör man varje gång man kopplar in kontakten på batteriet och man samtidgt har kontakt med bilens chassi.
Att slicka på ett 9 V batteri som sitter brandvarnaren funger utmärkt. Det kittlar bara lite på tungan.
Det är inte spänningen på batteriet som är helt avgörande utan hur mycket ström som den kan ge.
Ser man till Starkströmsföreskrifterna så är allt över 50 Volt farligt , därunder räknas det som klenspänning och reglerna är lite lättare.
dahlgren skrev:
Att slicka på ett 9 V batteri som sitter brandvarnaren funger utmärkt. Det kittlar bara lite på tungan.
Fler än jag som använder tungan som batteritestare :)
dahlgren skrev:
Vad händer då om du sätter tungan mellan polerna på ett 12V bilbatteri..?
GunnarD skrev:
Men det är tveksamt om du känner av 12 volt om du sätter händerna på polerna, det gör man varje gång man kopplar in kontakten på batteriet och man samtidgt har kontakt med bilens chassi.
Själv brukar jag alltid lossa minuspolen från chassit innan jag rör pluspolen. Då känner man inget i vilket fall som helst.
Vad händer då om du sätter tungan mellan polerna på ett 12V bilbatteri..?
Då har du onormal lång tunga :)
Du kommer antagligen att få en rejäl stöt eftersom en "blöt" tunga leder ström rätt bra!
Men, men... spänningen är väl rätt ointressant? Det är väl strömmen som är skadlig. Elchockspistoler ska ju exempelvis kunna leverera uppemot 50 000 volt och det är inget man dör av (oftast) även om en viss frisyrändring kan inträffa ;)
Testade f ö på högstadiet att skicka 40 volt genom kroppen och det kittlade lite, men inte mer...