Varför håller en mobiltelefon i snitt bara typ 1,5(gissar) år.
Jag menar, produkten har ju funnits på marknaden i över 10 år (med NMT systemet), är tillverkarna så hemska så att de räknar kallt med att de inte ska hålla länge så att man köper nytt ?
Eller pressade utvecklingstider för att komma "först" med just deras underverk ger ofta slarvfel, kvalitetsfel?
Bärbara videokameror, walkmans mm, håller ju bra mycket längre.
Kan det vara så atyt tillverkarna gör "dåliga" telefoner för att vi ska köpa ny offtare? Det vore ju dumt ur en tillverkares synvinkel om varje person endast skulle köpa en ny telefon vart 5:e år.
Jag "vet"...I mobiltelefoner använder man ofta billiga komponeter för att få ner priset på telefonen. Brukar ränka med att en mobil ska funka felfritt 2 år innan den pajjar och innan dess har dom flesta köpt en ny. En kamera köper du dock inte en ny vart år....
Beror nog helt och hållet vilken model och märka du köper.
Min första telefon Ericsson T10 är snart 3 år gammal, den har jag gjort allt med, tex slängt ut från andra våningen rakt ner i betong eller slängt "macka" med den ett antal 100-tals meter efter asfalt. Och den funkar lika bra (lika dåligt? :) ) nu som för tre år sedan.
Men visst, nyare telefoner håller nog genomsnittligen kortare än de som fanns för ett par år sedan. Vilket jag tror beror på att dom idag innehåller mycket mer teknik på mindre yta och att tillverkarna idag tävlar om att släppa de mest häftigaste mobilerna så fort som möjligt. Dom hinner helt enkelt inte testa hur produkten klarar sig i verkliga livet.
Sen att tillverkarna skulle göra dåliga telefoner bara för att man ska bli tvingad att köpa en ny låter inte särskilt smart! Dels så för tillverkaren själv betala om den gör sönder inom ett år och dels så lär knappast en kund vars telefon går sönder titt som tätt snabbt byta märke.
Läste på mobil.se att var annan Nokia model xxxx lämnades in på lagning. Totalt för alla Nokias modeller lämnades 1/4 av alla telefoner in på lagning. Är dock osäker på siffrorna men högt var det.
Har en Nokia 5110 som är fyra år och som fortfarande håller, har en 6110 som även den ligger runt fyra år och även den håller utmärkt. Min 6210 höll ända tills jag skickade in den på en service för att få knappsatsen utbytt. Stället (en fet känga åt MRC i min stad) gjorde en usel service och telefonen är inte alls vad den en gång var. Dum som jag var hade jag räknat med att telefonen skulle fungera efter servicen men ack ve vad jag bedrog mig själv.
Hur som helst, har flera telefoner som har hållt i flera år men det hänger nog en hel del på hur man behandlar dem.
Dom vill ju att folk ska köpa nya och dyrare produklter hela tiden.. Om dom ville, kunde dom göra en telefon som aldrig går sönder.. Men dom vill ju bara tjäna pengar!
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25