webForumDet fria alternativet

Flytta på ett telefonjack?

Nätverk

9 svar · 1 928 visningar · startad av huggerFanta

Medlem sedan okt. 2002304 inlägg
Frågan#1

Hej!
jag undrar om det finns någon som kan förklara för mig hur jag skall gå tillväga för att flytta mitt första telejack i hemmet???

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Till min stora besvikelse bestod ett "Flytta förstajacks-paket" från Telia av en förlängningssladd och fästanordningar för sladden... så det är billigast att köpa en vanlig förlängningssladd. Om det gäller ADSL så finns det en maxgräns som filtret får stå från uttaget, ställ det nära uttaget. Koppla förlängningssladden mellan filtret och modemet och trixa undan sladden så snyggt du kan. (Höll på att borra av ett vattenrör när vi la sladden i vårt hus :OO ). Men det kanske finns ett mycket raffinerat sätt att angripa problemet på?

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Ska man "flytta" jacket så måste du in i vägar och ha dig. Annars blir det jue bara att dra sladd från det gammla jacket likt förbenat så jag skulle köra på N's förslag om jag vore du. Telia supportar dig inte heller om nått skulle hända med det jacket du satt själv.

Medlem sedan okt. 2002304 inlägg

Är det inte så att det räcker med att flytta om lite kablar i själva kontakten i väggen för att det skall fungera??

Alltså skruva bort locket till jacket, flytta en kabel, skruva i locket igen. Sedan gå till det andra rummet, skruva bort locket, flytta kabeln, skruva dit locket igen???

Har för mig att man kunde det, men jag har förmodligen fel!

Nej första jacket kan du inte flytta på bara genom att ändra lite sladdar eftersom ledningen går ut till stationen därifrån. Jacken kan därimot vara felkopplade så att dom är pararellkopplade fast att dom ska vara seriekopplade.

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Du kan visst ändra om jacken så att det första blir det sista tex. bara genom att koppla om i jacken.
Du har ju två ledningar in samt två ledningar ut från varje jack.
Samt att sladden mellan jacken ska vara fyrledad.
Det du gör är att du kopplar ur de ingående från det första och kopplar ihop dom med de som går vidare till nästa jack samt sätter de kablar som är över i ledningen till nästa jack som ingående på det första jacket. Detta ledningspar ansluter du sen till returen på nästa jack eller det jack som blir sist.

Det här blev jättesnurrigt, men hur som helst, har man 4-ledad sladd/kabel mellan jacken som det ska vara så går det att koppla om i jacken.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Medan solbulle förklarade satt jag och ritade :)
http://www.nicrofixit.se/wf2/jack.gif

Hihi så långt tänkte inte jag på morgonkvisten :r

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det är inte säkert att man har fyra trådar ut från första jack, det kan lika gärna vara två trådar som går till de resterande jacken, och då kan man inte koppla om det hur mycket man än vill.

Dessutom har Telia bara ansvar från telestationen och till och med första jack - resten av nätet är fastighetsägarens/hyresgästens ansvar. Om en obehörig person fipplar med första jack och något fel uppstår kommer Telia inte bli glada alls.

Allt enligt vad jag kommer ihåg att jag snappade upp när jag jobbade på Telias kundstjänst. ;)

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Jag installerade telejacken i vårat sommarhus. Det är lätt att själv bestämma första jack (hoppas denna förklaring blir enklare än solbullens):

Skruva upp det jack som du vet är första jacket och ett annat som du vet inte är sista jacket (där allting går tillbaka igen)

I ditt första jack (som oftast sitter i hallen). Har du (på nyare) två styken två-delade olikfärgade kablar (i mitt fall gul-gröna och lila-röda) en som går in uppe (lila-röda) och ut nere (grön-gula); samma färg på övre sidan av jacket och samma färg på undre.

I ditt andra jack, bör dessa ha samma färg (gul-gröna på mina).

När du har sett detta byter du genom att koppla om det andra likt det första. Och det första likt det andra.

Dit sista jack bör se ut som det första fast tvärtom (en lila röd där nere och en gul-grön däruppe (på mina)).

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)