webForumDet fria alternativet

Vad kan man göra med en Cisco 2509?

Datorhårdvara

7 svar · 355 visningar · startad av front

Medlem sedan aug. 2000380 inlägg
Frågan#1

Tjena.

Det är så att jag fick en Cisco 2509 för ca ett år sen och jag har nu tagit mig tid att göra en sladd så jag kan börja att configurera den, fast jag vet inte om den kan göra det jag vill att den ska.

Det jag vill är att den ska koppla ihopp min switch med min hub så att klienterna på hubben kan komma åt servern på switchen.
Såhär alltså:

KLIENT - HUB - ROUTER - SWITCH - SERVER

Går detta med 2509:an?
När jag läste "user guide" så fick jag intrycket att det ska gå att koppla ihopp två nätverk till ett genom asynchronous interfacet. Problemet med det är när jag försöker configurera ett asynchronous interface så verkar det som att den vill att jag ska koppla varje asynchronous interface till en server såhär:

KLIENT - HUB - SERVER - ROUTER - SERVER - SWITCH - SERVER

Skulle vara kanon om nån som har koll på grejorna kunde berätta om jag är helt ute och cyklar eller om ni har nått bra tipps på någon hemsida som berättar lite mer konkret vad man ska använda 2509:an till.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Humm.. det är väl en acess server ?

Medlem sedan sep. 2000780 inlägg

Cisco's newest Access Servers continue the Cisco tradition of pushing the performance envelope. The new Cisco 2509 through 2512 series Access Servers present the latest in remote node and asynchronous/synchronous routing. By extending the popular Cisco 2500 access router and adding asynchronous capabilities, these new servers revolutionize network connection by providing fast and easy access for all users.

2509 -- One Ethernet, two synchronous serial, eight high-speed asynchronous lines.

Källa: http://www.cisco.com

Och svaret är ja på din fråga, eftersom routern har ethernet interface så går det. Det går nämligen att köra subinterface vilket innebär 2 IP-addresser på samma inferface. Sen blir det till att sätta upp protokoll osv.

Ett tips är att kolla på https://www.cisco.com och söka efter just 2509 som ger 227 träffar ;)

Medlem sedan aug. 2000380 inlägg

Razofish: Även om jag skulle lyckas sätta up två ip-adresser på ethernet interfacet så behöver jag ju kunna koppla ihopp routern/acess servern till både switchen och hubben, vilket kan bli lite svårt med en sladd ;) För jag var väll ute och cyklade när jag trode att man kunde sig av asynchronous interfacet för att koppla ihopp nätverken?

Om det skulle vara så att det inte går att göra det jag vill med den, vad ska man då ha den till? Att kunna kolla hur nätverket "mår" från distans eller?

Jag har tagit och kollat en del på cisco.com för att kunna hitta lösningen själv, men det verkar som man:
A) Är professor i ciscokunnskap.
B) Har oändligt mycket tid och tålamod.
för att ha en chans att hitta det man letar efter på deras hemsida...

Medlem sedan aug. 200170 inlägg

Razofish: För att kunna använda subinterface på Ethernet-interface så måste de vara FastEthernet, vilket innebär att det inte går på 2500-serien.. :p

Dock teoretiskt sett möjligt att sätta ipaddressen som secondary, även om jag är liite skeptisk till att det skulle bli nån vits med det. :P

front: Du kan hänga på ett gäng modem på den och genom modemen ringa in till nätverket.. Ska gå att använda dem för att ringa ut också, dock är det inget jag har provat ..

/M

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg

Varför inte helt enkelt koppla in hubben direkt i switchen? :q

Eller kanske köpa till ett nytt FastEthernet-interface till routern.. Det skulle kanske bli snyggast ;)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Humm.. jag kan på måndag ta en titt i min config fil på jobb, tror det är en 2500, vilken ver. av OS har du i din ?

Medlem sedan aug. 200170 inlägg

Peter_B: Tyvärr, 2500-serien är "fixed configuration", går inte att komplettera med ytterligare interface. Finns dessutom ingen modell i 2500-serien som har FastEthernet-interface, utan enbart Ethernet-sådana, motsvarigheten med möjlighet till FastEthernet är 2600 istället.

/M

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)