webForumDet fria alternativet

Problem med min mic..funkar inte :(

Program & appar

12 svar · 2 839 visningar · startad av Simpa

Medlem sedan aug. 20002 992 inlägg
Frågan#1

Var idag inne och köpte en mic, kommer hem jätteglad, kopplar in hörlurarna (hörlurar med mic), och lyssnar på lite musik, allt är super, tills jag ska testa micen, som var sten död, testade i Ljud inspelaren, och fick svaret "Micen är inte inkopplad"
hmm
Nu finns det ioförsej 8 olika uttag där man kan koppla in den, 5 i ljudkortet och 3 vanliga.. lite oskäker på vilken, så jag har testat alla, samma svar, "micen är inte inkopplad"

Ljudkort = Lite osäker på hur jag kollar? ( jag vet nybörjare :) )
Hörlurar + Mic: Cosonic Stereo Dynamic Headphones MDR-CD850

All hjälp uppskattas, vill verkligen få micen att funka..

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

kolla i enhetshanteraren
samt se till så Mic inte är inaktiverat under ljudegenskaperna

se till o Välja mixer som inspelnings enhet osså

Hm, förstod inte riktigt vad jag skulle göra.. har grävt runt i inställningarna.. men inget, mer hjälp :(

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Simpa skrev:

Nu finns det ioförsej 8 olika uttag där man kan koppla in den, 5 i ljudkortet och 3 vanliga.. lite oskäker på vilken

Fattar inte riktigt vad du menar, fem i ljudkortet och tre vanliga? Vad menar du med vanliga? Har du alltså åtta mikrofoningångar eller åtta ingångar där mikrofonpluggen går att trycka in? Hursomhelst finns det förmodligen en märkning bredvid mikrofonuttaget med texten "Mic" eller en symbol som föreställer en mikrofon.

Simpa skrev:

Hm, förstod inte riktigt vad jag skulle göra.. har grävt runt i inställningarna.. men inget, mer hjälp :(

Vet inte vad du har för operativ, men så här gör man i Windows 2000 (är väl ungefär lika i alla nyare Windows-versioner):

Gå till Play Control (klicka på högtalaren bredvid klockan nere i högra hörnet). Vid "Microphone", kolla att volymreglaget inte står fel och att Mute INTE är ikryssat. Om du inte ser någon kontroll för mikrofonen, gå in under Options > Properties, välj rätt ljudkort (om du har flera), välj Playback och leta sedan rätt på Microphone och markera denna. Gör därefter om proceduren med volymkontrollen.

När detta är gjort går du tillbaka till Options > Properties och gör om samma procedur, men välj Recording istället för Playback. Se sedan till att mikrofonen är ikryssad och att alla volymreglage är inställda korrekt.

Klart!

Hoppas att det var tillräckligt tydligt beskrivet utan att vara övertydligt!

Gjort allt det där, tror jag?
https://www.flumweb.com/scr.jpg

Har fungerat med en annan mic, för läääänge sedan, men den micen är borta nu, men sammtidigt så testade jag denna mic i min mors bärbara, och den funkade fin fint, har Win XP Home..

Någon som har några fler förslag?

Tack för ett bra svar iallfall muskot.

Om du använder de inställningarna som återfinns på skärmdumpen du bifogade ser jag vad som är fel:

Under Record Control måste du sätta en bock i rutan framför "Välj" vid mikrofonreglaget. Som det är nu står den på MIDI, vilket inte kommer att fungera.

Dessutom måste du, om du vill kunna höra dig själv, dra upp volymen i Play Control för mikrofonen.
Det kan även rekommenderas att bocka för "Ljud av" för Line-In, för få bort så mycket brus som möjligt.

Klantigt av mej, Jag har testat med Mircophone markerat, fick inte det att fungera heller, klantigt :)

Men, mer hjälp ;)
Fan, jag förstår inte vad som är fel hmm

Hmm. Ja då har jag nog slut på idéer.
Det enda jag kan tänka mig är att mikrofonen sitter på fel ingång eller att ingången på ljudkortet helt enkelt inte fungerar.

. :(

Hmm, ska man va glad eller ledsen?
Drog ur mitt ljudkort, och körde med ja.. det som finns hmm i datorn, och då funkade allt?
hmmm...
Skulle fortfarande villja ha hjälp ;)

Kan det vara att jag har Ljudkortet i modekortet aktiverat i BIOS?
Måste jag in där och gräva och för att inaktivera det?

Ja, om du inte använder det kan du ju prova att avaktivera det, kanske kan hjälpa.

När jag testade att Avaktivera det dog allt, inget ljud alls :(

Fan, jäkla ljudkort :(

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)