webForumDet fria alternativet

Ojord till jord ?

Program & appar

8 svar · 1 175 visningar · startad av goldy

Medlem sedan apr. 20013 689 inlägg
Frågan#1

Har köpt en gammal fin radio, en Philips typ B4s 43A.
Nu vill jag koppla in den i köket, men det går ju inte :(
Där är ju bara jordade uttag och radion är ojordad i kontakten.
Min fråga är kan man bara byta ut den ojordade kontakten till en jordad?

Bild på en gammal Philips radio.

radio.jpg
Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Ja du kan, men det är inte meningen du skall göra det.
Fast på den radion är väl chassit av trä så det kanske inte spelar så stor roll :q

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Som redan nämnt går det att byta. Problemet med ojordad utrustning i köket är att det är en fuktig miljö. Därför föreslår jag att du ställer radion i något hörn där det inte kan stänka från diskbänken.

Fast på den radion är väl chassit av trä så det kanske inte spelar så stor roll

Vad menar du? Vad spelar ingen roll?

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Självfallet kan du, men du bör inte.
Apparaten är inte skyddsjordad och utlöser inte en säkring (propp) om den av någon anledning blir strömförande i en jordad miljö.
Det är inte tillåtet att byta stickkontakter på annat än vissa lampor, annat måste göras av fackmän, så även om sannolikheten är lika med noll att det skulle bli kortslutning i radion eller att den är placerad långt från något jordbundet föremål så är det inte att recommendera.
Skulle något hända så har du förmodligen åsidosatt ditt försäkringsskydd om utredningen visar att du mixtrat med stickkontakten.

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Istället för att byta ut hela kontakten så kan du bara ta att såga bort "vingarna" som är ivägen.

Istället för att byta ut hela kontakten så kan du bara ta att såga bort "vingarna" som är ivägen.

Vingarna av plåt?

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

KoTTeN skrev:

Jaha!

Runda, ojordade stickkontakter får bara användas i ojordade uttag inomhus. Det kan vara livsfarligt att byta ut ojordade stickkontakter mot jordade eller att fila ned kanterna för att kontakterna ska passa i ett jordat uttag. Det är inte heller tillåtet att tillverka skarvsladdar med jordad stickkontakt och ojordat uttag.

:OO :OO

Jag tror att en och annan skulle ha nytta av att studera denna sidan lite Elsäkerhet

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Oftast används en jordanlutning för att leda "vilsekommen" spenning bort i från användaren.
Tänk på detta med minsta motstånds väg, en kopparledning är iregel lite bättre ledare än vad en mäniska är, och är chassit spenningsatt är det bättre att leda till jord via en kabel än till jord via dig när du rör vid radion.
Du kan också byta ut hela kablen till en dubbelisolerad kabel, inte för att det är bättre, men den passar ju åtminstonde i väggen :)
KoTTeNs förslag tyckte jag var rätt dåligt, man sabbar inte "fast" utrustning annat än som sista utväg.

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)