webForumDet fria alternativet

Stereopaket

Ljud & bild

41 svar · 1 030 visningar · startad av Erik Juhlin

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg
Frågan#1

Jag har precis köpt en Fiat Punto från 1995. Nu vill jag ha in lite musik i bilen så jag tänkte köpa stereo + högtalare.
Det jag prioriterar är bra ljud, men inget raggarljud.

Stereon blir troligen en sån här:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=45151

Sen så finns det plats för små högtalare där fram och små högtalare bak. Det finns även hål utskurna i plattan som sitter ovanför bagaget.
Men jag funderar på om jag vill sätta högtalare där eftersom att då kan det bli kluddigt att flytta plattan när man vill ha in något stort.

Min prisgräns för högtalare är väl runt 1-1500. Det är ganska bra om jag kan köpa allt från NetOnNet.

Så mina frågor är:
1. Vad bör man ha för högtalare fram?
2. Går det att montera högtalare bak på plattan med nån smidig kontakt så det är enkelt att dra ut?
3. Är det värt att sätta lite större högtalare, blir ljudet så mycket bättre?
4. Om man ska ha de små där bak på sidorna, vad ska man ha för några då?

Övriga kommentarer är också välkomna! :)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

3. Är det värt att sätta lite större högtalare, blir ljudet så mycket bättre?

Nja, det blir ju bättre ljud - men sätt in diskanter också, så får du ännu bättre ljud. En Fiat Punto är ju inte så stor, så det ryms ju inte så mycket slutsteg och basar, men måste du verkligen ha ett bagageutrymme? ;)

Diskanter, var ska man få in dem?

De är små, så de kan du sätta precis var som helst i stort sett - förslagsvis i nära anslutning med högtalaren. En diskant för varje högtalare.

Små som i 1x1 cm?

Njä, mellan 5 och 10 cm i diameter. :)

Hmm, måste de sitta så att de sitter öppet eller går det att gömma undan dem?
Vill inte ha en massa fula högtalare sittande här o var.

Tja, det går väl - men jag vet inte hur det påverkar ljudet... Och högtalare är ju inte fula. :)

Jag kollade in utrymmena för högtalare fram och bak.
Bak kan man nog skruva i 10x10cm högtalare. Om man inte kör med stor för de är nog mer 15x23cm.
Fram måste man nog ha några väldigt pluttiga högtalare. både på höjd, bredd och djup.

Förresten, finns inte högtalare med inbyggd diskant?

Högtalare kan se väldigt fula ut. Speciellt om de bara ligger löst på ett säte, hylla eller liknande.

Ska ut och mäta och pilla lite mer nu, kommer in snart. :)

Men... Ingen som vet något om bilstereohögtalare?

Medlem sedan apr. 20003 424 inlägg

Högtalare med inbyggd diskant kallas Koaxialhögtalare.

Frma rekomenderar jag att du sätter 4" koaxialhögtalare och på instrument panelen 1" diskant. Såna som spin snackade om.
Sen bak sätter du i dörrarna 5.25" koaxialhögtalare och i hatthyllan lägger du 2 6*9 koaxialhögtalare eller så lägger du 2 6"basar och 2 st !"diskanter kopplade till basarna obs 6*9orna eller 6"basarna ska du helst driva med ett slutsteg för att få ut maximal kraft. men det är inget måste.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Men... Ingen som vet något om bilstereohögtalare?

Jo ;)
http://hem.spray.se/frankof/bilstereo.html

webtomten, du är ju en riktig ljud***! :p ;)

Jag har plats/råd med 4 högtalare. Några små jäklar där fram (diskant?) och två lite större ovala där bak på hatthyllan (bas?).

I dörrarna finns inte plats för högtalare och jag vill inte börja såga.

Hatthyllepaketet hade kanske funkat tillsammans med diskant fram.
http://www.brl.se/
Men vad är det för låda och var ska man få in en sån sak?

webtomten, du är ju en riktig ljud***! :p ;)

hehe jo jag vet ;) Då ska du bara veta vad jag har i min bil ;) Alla säger att jag är ljud*** :)
Och jag älskar allt som har med billjud att göra ;)

Hatthyllepaketet hade kanske funkat tillsammans med diskant fram.
http://www.brl.se/
Men vad är det för låda och var ska man få in en sån sak?

Till 6*9" behöver du ingen låda det är ovala högtalare som du oftast sätter i hatthyllan! Så någon låde behövs ej.
Steget lägger du enkelt i bagaget och monterar fast det med monterings grejerna som medföljer. Steget tar ingen plats alls!

Gillar inte att lägga saker i bagaget, men det kanske man får göra. Vad ska man då ha fram i mina pytteutrymmen för att komplettera?

Och om man sätter högtalare på hatthyllan, kan man då fixa så att man på ett smidigt sätt kan rycka sladden? (fråga 2)

Erik Juhlin skrev:

Gillar inte att lägga saker i bagaget, men det kanske man får göra. Vad ska man då ha fram i mina pytteutrymmen för att komplettera?

Och om man sätter högtalare på hatthyllan, kan man då fixa så att man på ett smidigt sätt kan rycka sladden? (fråga 2)

Svar på fråga 2: Kablarna sitter fast med kabelskor i högtalaren. Så det är bara att dra ur dom varje gång. Lätt och smidigt.

Fram kan du sätta 2st 4" Koaxialhögtalare.
Dom sätter du i dörren.
Kolla så du inte har färdig monterade högtalare i instrumentpanelen vissa bilmodeller har dom där i stället för i dörrarna. Skulle du inte ha plats i dörren så kolla om du har plats i instrumenpanelen och om det är lätt att komma åt.
Skulle inget av detta hjälpa så köp 2 st 1" diskanter och sätt fram dom monteras oftast med Dubbellhäftande tejp etca på instrumentpanelen.

Men du löser det säkert ;)

Har ingen plats i någon dörr eller vägg. Däremot i instrumentpanelen finns små pytteutrymmen där man tydligen ska få in något. :)

Redigering: Med pytteutrymme menar jag att 10x10cm inte får plats och högtalarna får nog vara max 4cm på djupet...

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)