Hur kan jag på ett enkelt sätt kolla om någon av mina högtalare ligger i fel fas, utan att titta på själva konen (bakom mycket väl fastsatt tyg)? Kan man göra någon ljudtest eller ladda ner något dylikt?
Kan inte säja från var du kan ladda ner ett sådant test men på min (importerade) Fight Club DVD finns ett sådant test. Det är ett THX test, så möjligen att det finns hos/från dem.
Ursäkta att jag är aningen dryg nu, men det hör du väl? ;)
Precis vad jag tänkte. :) Om de är kopplade fel, då låter det som ett hål mellan högtalarna. Är de i fas med varandra, då låter det som om ljudet kommer från en punkt mellan högtalarna.
Okej, ska prova det, har åtta högtalare inkopplade nu (det bara blev så: två är bra, två passar väldigt bra in i hyllan där de står, två ligger under sängen och två står på andra sidan rummet) ska dock försöka få bort några så kanske stereon funkar bättre ;)
Jag vet att man inte borde ha det så, men jag tycker om experiment, så bry er inte om det...
För övrigt bör jag påminna dig om att när du parallellkopplar högtalare, minskar du impedansen som förstärkaren belastas med. Det mår inte förstärkaren särskilt bra av. Skräckscenariot är att förstärkaren kortsluts på det viset. Har du tur går bara en säkring i förstärkaren då. Har du otur bränner du slutstegen. Så, experimentera bara om du vet vad du gör.
Om jag visste vad jag gjorde vore det väl inget experiment? Borde jag seriekoppla högtalarna istället?
Alla bör ha högtalare under sängen, allting blir så mycket bättre ;)
(egentligen inte, ingen större skillnad, förutom att man hör musiken bra även om ligger på sidan och har örat mot sängen)
Högtalarna under sängen kommer med största sannolikhet att tas bort dock.
Om det inte gör något annat än förebygger eventuellt haveri i förstärkaren avstår jag nog helst, har haft den här konfigurationen i några år nu utan problem, men har börjat tycka att det borde kunna låta bättre. Har dock en gammal nätaggsfläkt ovanpå för att inte förstärkaren ska bli så varm. Men det jag funderade över angående parallell- resp. seriekoppling är om hur ohm-talet högtalare kontra förstärkare blir, vad jag har hört ska man matcha det så bra som möjligt, men jag är riktigt dålig på sånt här. :r
Om någon vet en bra URL eller orkar förklara lite vilken roll ohm-talet spelar så är jag tacksam för svar.