Installerade nyss MBM för att kolla lite temperaturer mm. Men det började tjuta och blinka om att datorn är för varm. Är det för varmt med:
76°C i Nätaggregatet
25°C på processorn
40°C på moderkortet
?
76 grader låter lite häftigt faktiskt
Är det så så är det helt ok, det ända är väl att CPUn är aningen varm, det var det beror ju på o det är vi idle eller onload. Är det vid idle (dvs att datorn inte jobbar/har jobbat på länge) så är det för högt. Då bör du skaffa en bättre cpu-kylare.
Är det så så är det helt ok, det ända är väl att CPUn är aningen varm, det var det beror ju på o det är vi idle eller onload. Är det vid idle (dvs att datorn inte jobbar/har jobbat på länge) så är det för högt. Då bör du skaffa en bättre cpu-kylare.
Det är vid idle. Processorn är en P4 2.0GHz med medföljande kylare.
P4 2,0GHz Northwood. Vad innebär Northwood?
Kan man se på fläkten om den är orginal från Intel?
Har för mig att jag läst någonstans att P4or stänger av sig själva om de blir för varma, stämmer det?
Jag blir förvirrad :q
Enligt Fv02 så är processorns kärna gjord för att ge många MHz vid låga temperaturer (då skulle 25°C på processorn kunna stämma). Men att det skulle vara 76°C i nätaggregatet låter som Quid säger lite konstigt. De här värdena togs när datorn varit igång i ett antal timmar.
Därför kollade jag värdena nyss igen (när datorn stått på i 15minuter). Nu låg de på
45°C i Nätaggregatet
25°C på processorn
35°C på moderkortet
Är de värdena mer normala?