Jag har blivit alldeles förbenat sugen på att köpa en ny televisionsapparat. Jag håller på och letar mig fördärvad efter en stor maskin som har en bild som inte är allt för skabbig.
Jag vill ha ett bildrör på absolut minst 29", och det får absolut inte vara ett widescreen-rör. Helst av allt ska det vara 100 Hz uppdateringsfrekvens på bilden också.
Följande har jag hittat:
* Sony KV-29FX60 - äckligt trevlig grej med Wegaröret. Men bara 29". Ganska dyr.
* Thomson 33MS24EG - Riktigt stor. Dock bara 50 Hz och ett bildrör jag inte känner till. Ungefär samma pris som Sony-TV:n.
Jag vet att Thomson-TVn ovan även finns i en 100 Hz-variant, men den har jag inte lyckats hitta någon som säljer, så jag vet inte vad den kostar.
Andra förslag? Jag är öppen för det mesta. Prisnivå: 6000-12000. Ungefärligen.
Jag vill gärna ha större rör än 29", det är mest det. Ge mig en Sony med större rör så är jag mycket intresserad. :)
Mvh,
Tyvärr så säljer inte Sony större tv apparater än 29" i 4:3 formatet, iallafal finns det inte med i 2001 års produktkatalog. Då är det 16:9 som gäller (Wildscreen).
Svårt att ge några riktigt glasklara råd. Jag tvivlar inte ett ögonblick på att Sony har högre kvalitét än Thomson. Men det betyder inte att Thomson nödvändigtvis måste vara skit. Att Thomson bara har 50 Hz är naturligtvis en nackdel. Men är det något du lider av? Ställer du dem bredvid varandra, kommer du tveklöst uppfatta att Thomson flimrar mer. Speciellt om du har en statisk testbild. Frågan är om du lider av flimret när du ser enbart Thomson i sig själv med en normal rörlig bild. Det är nog det du ska testa; se Thomson i sig själv utan att ta hänsyn till Sony. Om du då tycker bilden är ok och inte flimrar störande, då kanske det är Thomson du ska välja. Då får du en tv med klart större bild. Kanske inte den bästa kvalitéten, men kanske ändå tillräckligt bra. Jag tror inte Thomson är något dåligt märke, men de tillhör knappast eliten inom kvalitét. Sony har en erkänt hög kvalitét, men då är priset naturligtvis därefter.
Jag får nog jaga rätt på en fysisk affär som säljer den feta Thomson-kärran, så man i alla fall har något att gå på innan man funderar vidare. Hittar man den i butik har de kanske också 100Hz-varianten att se på, och det skulle ju vara intressant. Nu har jag som sagt inte sett ett pris på den alls.
Någon med tips på fysisk butik i stockholmskrokarna som kan tänkas sälja Thomson 33":arn?
Sony-TV:n behöver man knappt titta på, den är nog rätt hygglig. :)
Tack för svaren!
mvh,
anders
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25