Ingen alls. Men jag håller med om att det är jobbigt med alla dessa skitmärken. United är väl det kändaste av dessa?
Sony är iaf. lätt det bästa hemelektroniksmärket i världen!
11 svar · 537 visningar · startad av kristoffer
Jag har noterat att det finns en uppsjö fulmärken inom elektronik, exempelvis inom DVD-spelare. I en affär såg jag DVD-spelare av märket Denver som hade EXAKT likadan kartong som en annan spelare av märket Euroline (förutom att namnet var ändrat). Sedan har vi ju United, Centrum, Mustek, och så klart CyberHome.
En försäljare bekräftade något som jag alltid misstänkt, att många av märkena är tillverkade i samma fabrik och förmodligen av en större tillverkare som Sony, Panasonic, JVC, osv. Försäljaren sade att det bara fanns tre tillverkare i världen av DVD-pick-up:er. Någon som har någon info om vilka märken som egentligen är samma?
Ingen alls. Men jag håller med om att det är jobbigt med alla dessa skitmärken. United är väl det kändaste av dessa?
Sony är iaf. lätt det bästa hemelektroniksmärket i världen!
Jag läste någon gång att flera av dessa fulmärken kunde ha problem med lite av varje om dvd-skivorna hade några speciella finesser, säkrare varianter av regionskodning, etc. Att de har Sonys DVD-pickuper tror jag inte hjälper. Det är mycket mer till det hela än bara inläsningen av DVD-skivan. Man vill ju gärna att resten av DVD-spelaren ska innehålla högklassig elektronik.
Precis. Men det skulle vara intressant att veta vilka märken som egentligen samma märken.
Jo, netonnet.se's Centrum t ex.
I Thomson-gruppen ingår i alla fall Thomson, SABA, Telefunken och Nordmende.
kristoffer skrev:
I Thomson-gruppen ingår i alla fall Thomson, SABA, Telefunken och Nordmende.
Jag skulle inte kalla dessa för "fulmärken" direkt. Knappast enastående bra, utan medelbra. SABA och Telefunken har funnits i Sverige för länge sedan, men försvunnit från vår marknad. Thompson har funnits i Sverige under relativt kort tid, men de har en lång historia i många andra länder.
en snabb sökning på internet ger att Euroline och United är samma företag bakom...
på samma sida hittade jag hur man gör sin Euroline DVD regionsfri!
hehe
ni kanske vill ha länken ni som har en Euroline? :)
http://surf.to/euroline
=)
n försäljare bekräftade något som jag alltid misstänkt, att många av märkena är tillverkade i samma fabrik och förmodligen av en större tillverkare som Sony, Panasonic, JVC
Detsamma gäller många andra typer av hemelektronik, t.ex CD-brännare (jag har en gammal Dysan är bara ett skal runt en Panasonic-brännare), TV-apparater (t.ex Mark, Luma), videospelare etc. etc.
De som gnäller mest på de billigaste spelarna/märkena misstänker jag starkt är de som har bränt en jävla massa stålar på de "stora" märkenas flaggskepp och tycker illa om att samma komponenter finns billigare, men i annat namn... ;)
Hur som helst har jag en DVD-spelare av märke Centrum, modell Gemini och den fungerar klockrent! Eftersom den var rejält billig har jag överseende med att den är lite långsam på att ladda skivorna, men det är också allt jag kan klaga på. :)