Om man har en förstärkare/reciever med Dolby Digitaldekoder (och 5.1-högtalare förstås), kan man då pumpa ut CD-ljudet i surround?
Min nuvarande reciever är förberedd för 5.1, men har ingen dekoder. Tack vara att DVDn har inbyggd dito klarar jag mig på den fronten, men började fundera idag... När jag kör vanlig musik (cd, radio) så är suben tyst - vore ju fett att ha lite stadigare bas än vad som finns i frontarna.
Bohemian Rhapsody borde låta läckert i surround... :e
Dolby Digital kan du glömma. Däremot kan du använda Dolby Pro Logic. Den avkodar nämligen rena stereosignaler. Dock, det är inte den mest strålande idén att göra så, eftersom de som spelade in CD:n antagligen inte brydde sig om att koda enligt någon Dolby Surround-standard. Resultatet du kommer få är att skillnadsignalen kommer gå till surround-högtalarna där bak. Förmodligen kommer basen gå till suben som du vill. Du bör dock vara införstådd med att de ljud som hamnar där bak inte nödvändigtvis är de ljud som du skulle vilja ha där. När man spelar in en film för Dolby Pro Logic, brukar man spela in på ett sådant sätt att atmosfärsljud hamnar där bak. Spelar man in enbart för vanlig stereo blir resultatet lite slumpmässigt ur den synpunkten. Men du kan ju alltid pröva. Det kan ju alltid låta lite kul :)
Stefan, se till att den stödjer Dolby Pro Logic II, det är nya versionen av pro logic som faktiskt är riktigt bra på dela upp en 2 kanalsstereo till 5.1, stor skillnad mot vanliga DPL, se även till att den stödjer DTS men det gör de flesta recievers idag.
Jo, när jag kikade runt i helgen såg jag att de flesta stöder DTS (även om jag inte sett det på så överdrivet många skivor än ;)), men det där med Pro Logic II lät ju klart intressant. :)
Haken är väl som vanligt att de med nyaste tekniken kostar skjortan och halva byxorna också. :l
Jag har en liten synpunkt på Dolby Pro Logic II (DPL2) som kan vara relevant om prisskillnaden är stor gentemot äldre saker. Självklart är det systemet bättre än gamla Dolby Pro Logic, där bakkanalerna i praktiken var i mono. Men när använder man egentligen DPL2? Jo, när man ser filmer på TV där de sänder ut surround-kodat ljud i stereoformat. Alltså för filmer som man inte har valt själv. Om man hyr eller köper en film på DVD, då är DPL2 helt ointressant. Då har man nämligen ljudet i Dolby Digital, och ibland även DTS. Båda dessa system är ännu bättre än DPL2, eftersom de verkligen kör med 5.1 kanaler på riktigt. Det är alltså inga filtreringar eller liknande som måste till för att dela upp dem. Alltså är DPL2 bara intressant i de fall där man bara har tillgång till 2-kanalig stereo (som tex TV och VHS).
UlfT,är man som jag och har ca 200 hundra filmer på orginal VHS samt kanske likamånga instpelade med stereo är DPLII underbart. Man har ju inte resurserna att köpa DVDversionerna av alla ens filmer på en gång ;)
Sen när man ser på film på tv, har man filmkanaler tex canal digital så är det också skönt att ha DPLII eftersom de inte sänder i 5.1 (fast de skulle kunna, tror det är en kostnadsfråga på dekoder sidan om jag inte har fel).
Prisskillnaden är såpass liten om du ska ha en med DPII, DTS,DD eller en med enbart DTS och DD så det är likabra å köpa DPLII stöd.