webForumDet fria alternativet

Skärm utan respons, laga eller slänga

Datorhårdvara

10 svar · 430 visningar · startad av ps

Medlem sedan juni 2000841 inlägg
Frågan#1

Jag har en gammal 17" skärm, ICL Alfaskop 447B (trinitron).
Felet är det att den ger ingen respons alls när man trycker på powerknappen.
Den "knäpper" inte igång, dioden lyser inte.. verkar helt död.
Jag har plockat av skalet och kollat lite granna ifall nåt bränt eller så, men inget syns...

Finns det nån möjlighet att felsöka den själv?

/r
"manufactured may 1992" så jag tror inte att det finns nån garanti kvar ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag skulle gissa på att det är nätdelen som är sönder. Hur mycket en sådan kostar har jag ingen aning om. Du skulle kunna höra med ELFA om de har någon till ett rimligt pris. Helst mycket lågt, med tanke på att det bara är en gissning att det är där felet ligger ;)

Vet inte om det finns nån direkt nätdel. Kontakten är direkt skruvad på ett stort kretskort, och det kortet innehåller nästan varenda komponent i skärmen.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Kolla om säkringen är hel, är den inte det så byt ut den, är den hel så kan du slänga skärmen.

Quid:
Hittar inget som liknar en "vanlig" säkring.. ser den ut på nåt speciellt sätt?

ps skrev:

Hittar inget som liknar en "vanlig" säkring.. ser den ut på nåt speciellt sätt?

Frågan är vad du menar med "vanlig" säkring. Sådana som man har i elskåpet i ett hem, lär du inte hitta där. Däremot kan du nog hitta små säkringar, ungefär som de som förekommer i bilar. Tex flatstiftsäkringar. Det finns även säkringar som är små glasrör med metall i varsin ände. Det förekommer i en del äldre bilar och elektronikutrustning.

UlfT:
menar såna som man har i bil osv..
Har hittat en fyrkantig genomskinlig liten box.. som ev kan vara den.. ska pilla vidare lite granna

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

Hade samma problem en gång fast på en gamal skärm. Jag sprayade ner hela kretskortet med sån där spray som rengör dom magnetiska delarna så dom ska leda bättre. (kommer ju inte på vad det heter) Jag trodde givetvis inte det skulle funka men när jag dagen efter testade skiten så va den i full fräs. Det va altså precis samma problem för mig som du har.

Har hittat en komponent (säkringen?) som har bränt.
http://www.trisak.co.th/Omron/relay/G2R.html
Vågar man koppla runt för att testa.. utan att det smäller?

ps skrev:

Vågar man koppla runt för att testa.. utan att det smäller?

Gör inte det. Du kan säkert hitta en passande säkring på en vanlig OK-mack. Skaffa en och byt med. Sedan testar du att köra.

Skälet till att du inte ska koppla förbi säkringen, är att den kan ha gått på grund av något fel. Om du då kopplar förbi den, då riskerar du att förstöra något annat i skärmen.

[r]Det tog lite tid innan din länk uppdaterade sig. Nu ser jag att det var ett relä som du menade. Du ska inte koppla förbi det heller. Relät är till för att bryta och koppla på strömmar. Du lär knappast vilja ha strömmen påkopplad hela tiden genom kretsarna.

Tack för tips och förslag, har inte fått den att fungera så nu är det dags att den går och lägger sig för att vila i närmaste container...

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)