webForumDet fria alternativet

Telia ADSL Modem

Bredband & telefoni

19 svar · 714 visningar · startad av cmk

Medlem sedan mars 2001325 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag ska snart beställa Telia ADSL plus modem men nu har jag blivigt lite fundersam efter att ha läst denna tråd på sweclockers:
-> Tråden i Sweclockers forum.
För er som inte orkar läsa vad det står där så tar jag mig friheten att citera därifrån: :birp

Problemet är att det LÅTER! Ett högfrekvent surrande ljud. Spelar ingen roll om datorn är på eller av, om jag surfar eller inte...

Vad har ni andra för erfarenhet av detta modem? HÄR kan ni läsa lite mer om modemet på telias hemsida och HÄR finner ni produktbladet till modemet.

Det måste ju finnas massvis med folk i detta forumet som använder det modemet ju :)

Ha det så bra!

/ Martin

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

inga sådana probs alls, funkar fint.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Låter märkligt som nån sa i den där tråden att ett adsl modem skulle "surra" :q

Sico skrev:

Låter fint :)

Tengblad skrev:

Jovisst, men det var ju inte bara en som "påstod" det utan det var ju flera som tyckte att modemet låter! :q x(

Eller kan det vara så att det bara är sånna som surfar på Sweclockers som får problem med sitt modem? §jr :birp

/ Martin

Medlem sedan apr. 20003 424 inlägg

Inga problem med mitt modem heller

cmk skrev:

Sico skrev:

Låter fint :)

Tengblad skrev:

Jovisst, men det var ju inte bara en som "påstod" det utan det var ju flera som tyckte att modemet låter! :q x(

Eller kan det vara så att det bara är sånna som surfar på Sweclockers som får problem med sitt modem? §jr :birp

/ Martin

Det kan ju handla om produktionsfel.

Tengblad skrev:

Det kan ju handla om produktionsfel.

Jo visst men "gammelman" påstod att han fått svar från D-link. Citat: "De påstod att det är helt normalt att det skall låta lite från modemet, och säger även att om man överhuvudtaget ska höra ljudet så måste man lägga örat emot modemet =)"

/ Martin

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Mitt modem låter inget alls, men min router surrar lite lätt när den saknar belastning (borde ju vara tvärtom)

Medlem sedan maj 20021 028 inlägg

saker och ting låter om de har fläktar i sig. mitt modem har ingen fläkt. Jag kör med ett alcatel adsl modem..

en polare som köpte D-links motsvarighet har detta surrande ljud, just på grund av den lilla fläkten som snurrar konstant.

det låter inte på långa vägar som de små fläktarna på grafikkorten (som för övrigt är de mest ljudliga fläktarna som existerar ;) ) men ljudet hörs på minst 1.5m avstånd...

yaz skrev:

saker och ting låter om de har fläktar i sig. mitt modem har ingen fläkt. Jag kör med ett alcatel adsl modem..

en polare som köpte D-links motsvarighet har detta surrande ljud, just på grund av den lilla fläkten som snurrar konstant.

det låter inte på långa vägar som de små fläktarna på grafikkorten (som för övrigt är de mest ljudliga fläktarna som existerar ;) ) men ljudet hörs på minst 1.5m avstånd...

*gaaahhhh* Jag vill ju ha ett tyst modem! x(
Vet ni vart man antingen på nätet eller i Göteborgsområdet kan köpa ADSL modem? När jag frågade Telias support så tipsade de mig om Telias butiker :OO

Trevlig helg! :bire

/ Martin

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Kjell & co
Dustin

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Surrar... aldrig hört på maken att ett ADSL modem surrar!!! :q

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Jag har ett Nokiamodem (ADSL), det låter inte ett smack.
Så vad ditt fel kan vara vet jag inte.

Selle skrev:

Jag har ett Nokiamodem (ADSL), det låter inte ett smack.
Så vad ditt fel kan vara vet jag inte.

Jag har alltså inte köpt något modem än utan vad jag funderar på är om jag vågar köpa genom Telia eller om jag skulle skaffa ett själv...

Peer skrev:

Kjell & co
Dustin

Kjell har bara modem kombinerat med router och Dustin hade ett modem från ALCATEL men den kostar ju 1 445SEK :l

/ Martin

cmk skrev:

Kjell har bara modem kombinerat med router och Dustin hade ett modem från ALCATEL men den kostar ju 1 445SEK :l

/ Martin

Alcatel modemen är trevliga, har ett sånt själv.

Fredde Mannen skrev:

men! det finns både modem, switchar, hubbar och övriga liknande produkter med fläktar i, för att de inte ska överhettas.

alla såna produkter har ett surrande ljud. hur konstigt det än må låta för vissa av er så är de där små fläktarna inte helt ljudlösa...bara o inse det.. :OO

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Mitt modem är iaf knäpptyst.. Det blinkar knappt! :)

beror det kanske på att det inte har nån fläkt? §jr ;)

yaz skrev:

Fredde Mannen skrev:

men! det finns både modem, switchar, hubbar och övriga liknande produkter med fläktar i, för att de inte ska överhettas.

alla såna produkter har ett surrande ljud. hur konstigt det än må låta för vissa av er så är de där små fläktarna inte helt ljudlösa...bara o inse det.. :OO

jaja... Funderar på att ställa modemet i garaget och sedan dra TP-sladd till switchen. :l Är Modem kännsliga för kyla? Det blir ju kallt på vinten...

Bire skrev:

Mitt modem är iaf knäpptyst.. Det blinkar knappt! :)

Vilket modem har du? :)

/ Martin

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Hehe oj, va lite trött igår (nu med) :)
Läste frågan lite fel... ;)

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)