Har en enkel fråga: hur installerar jag DHCP under Win2kProSE?
Har två datorer. Båda kör Win2kProSE.
Dator (1) är min stationära, den som är ansluten på nätet. Denna dator har två nätverkskort. Ett mot nätet och ett mot dator (2) som är en laptop som jag kör både hemma och på jobbet.
Någon sade att jag behövde DHCP för att kunna dela ut internetanslutningen. Allt annat fungerar då jag kan pinga båda burkarna, jag kan dela ut filer med båda burkarna osv. Men det var ju det här med internet... :OO
Om du delar det kortet som du har mot Internet så sköter det sig självt så att du får en tilldelad ip-adress till laptopen. Se bara till så att du inte har ställt in laptopen med statisk adress.
På laptopen skall allt vara dynamiskt, det ställer du in i huvuddatorn. Om du gör en sökning i forumet LAN & WAN så hittar du bra guider om att dela en Internetanslutning.
Testade köra allt dynamiskt på laptopen. Fungerade apa. Grejen är att jag helst, om det går, vill ha laptopen med statisk ip-adress så jag slipper ändra varje gång jag kommer till/från jobbet. Vill ju inte ägna massa tid att ställa om den varje gång. Och uppenbarligen fungerar det inte så bra med dynamisk ip.