webForumDet fria alternativet

Logga in - men hur?

Småprat

0 svar · 189 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Har lite problem.

Så här ligger det till.

Sitter med en jobbdator (låt kalla den J) som jag tänkte köra tillsammans med min stationära (låt kalla den S) hemma så jag kan vara ansluten mot nätet med båda samtidigt. Båda har Win2kPro SE. Började med att skaffa ytterligare ett nätverkskort som jag satte i S. Kopplade samman dem och det fungerade att skicka filer mellan dem via en FTP-server och samtidigt vara online mot nätet med S. Men själva internetdelningen mellan dem fungerade inte så bra. Det är den jag vill åt. Men (det där förbannade ordet!)...

... nu är det så här: för att kunna logga in över huvudtaget på J så måste skolans domän hittas så jag kan ansluta mot skolan. Detta har fungerat bra ända tills jag för en stund sedan ändrade från att J var medlem i en Domän (skolans domän alltså) till en Arbetsgrupp som jag döpte till samma namn som S (”Workgroup”). Omstart av J gjordes och sedan dess kan jag alltså inte logga in alls på J eftersom den inte hittar skolans domän. Så nu står jag där vid inloggningsförnstret och utan att komma så mycket längre.

Så, vad tror ni jag kan göra? Går det komma runt problemet på något sätt eller ska jag lämna in den till teknikern direkt och få några väl valda ord slängda i ansiktet? :r

296 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
172 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
170 ms — ändringar (db)