webForumDet fria alternativet

Koppla ihop två datorer, adsl..

Webbutveckling

15 svar · 541 visningar · startad av Simpa

Medlem sedan aug. 20002 992 inlägg
Frågan#1

Hej hej, totalt newbie på detta ämne..

Men jag behöver koppla ihop två datorer ( win 98 på båda ) så att jag kan surfa osv, på båda burkarna, Har Telia ADSL (Nokia Modem ) hur kan detta gå till?
är det väldigt svårt/jobbigt?

tacksam för svar :)

/Simpa

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

snälla sök....

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Nokiamodemet har en inbyggd hubb, du kan alltså använda den till nätverket. Det du behöver är ett nätverkskort till datorn som ska kopplas till internet och en sladd till hubben (modemet). Du behöver även ett program för internetdelning, vissa windows-versioner har det inbyggt men jag har ingen erfarenhet av hur bra dessa fungerar.

Jag använder Sygate home network som har ett läge som heter "single NIC sharing" inbyggt. Det här betyder att programmet simulerar två nätverskort samtidigt. Egentligen kan ett nätverkskort bara ha ett ip-nummer (om du surfar med ADSL har ditt nätverskort fått ett ip-nummer från Telia). Om du i Sygate aktiverar "single nic sharing" kan du ge nätverskortet ytterligare ett ip-nummer, det ip-nummer som ska användas för det interna nätverket (jag kör med 192.168.0.1).

Så, du har alltså en dator som är uppkopplad till internet, den här datorn har sygate installerat med det interna numret 192.168.0.1. Då går du till dator nummer två och installerar nätverkskort och kopplar den till Nokiamodemet. Sedan går du in till datorns nätverksinställningar och väljer alternativet där du själv kan skriva in ett ip, ge datorn ip-adressen 192.168.0.2. Nätmasken ska vara 255.255.255.0. Sedan skriver du in en gateway, ip-numret till den är 192.168.0.1 (alltså den dator som har sygate installerat). Du måste kanske även skriva in inställningar för DNS, då skriver du in någon värd typ "FOO" och "telia.com" som domän och sedan lägger du till ip-adressen 192.168.0.1.

Sedan funkar det. :)

Sygate kan du ladda hem på http://soho.sygate.com/free/default.php (shareware)

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

mitt nokiamodem har då bara en tp-ingång... om han har ett sådant modem kan dina beskrivningar göra knut på strängen...

om du har otur, tänkt så mycket du skrev i onödan :)

Aja, någon har säkert nytta av det där.. ;)
(Jag har 4 tp-ingångar)

Jag har bara en TP ingång :(

Tack iafa Matti..

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Alternativ 1: Installera 2 nätverskort i dator 1, och 1 nätverkskort i dator 2. Koppla in ADSLmodemet i ett av nätverkskorten i dator 1, och dra en korskopplad nätverkskabel mellan dator 1 (det andra nätverkskortet) och dator 2. Kör internetanslutningsdelning (??) på dator 1.

Alternativ 2: Köp en router och två nätverskort (ett till varje dator). Dra raka (vanliga) nätverkskablar från routern till nätverkskorten. Ställ in inställningarna i routern. Surfa och njut

Inget är särskilt svårt!

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

eller, om han gör som dom tidigare sagt så behöver han inte köpa en router utan bara en hubb å köra single nic på sygate, det borde väl fungera?

eller, om han gör som dom tidigare sagt så behöver han inte köpa en router utan bara en hubb å köra single nic på sygate, det borde väl fungera?

Jepp.

Jymdis skrev:

Jovisst. Men eftersom jag aldrig har provat det, så vågade jag inte skriva det som ett alternativ. :)

(börjar bli trött, det börjar visst bli sent lr hmm tidigt ;) )

Tack för förslagen, vilket är billigast?
nån skillnad i hastighet?

Två extra nätverkskort och en korsad tp-sladd borde kosta mindre än 500 kr (kostnaden beror till stor del på vilka nätverskort du väljer).

Peeers alt1 blir billigast.

MEn samtidigt så måste dator 1 vara på för att dator 2 ska kunna surfa. Det gäller inte om man kör på alternativ två (som blir ~> dubbelt så dyrt)

Och hur blir det med hastigheterna?

Spelar ingen roll. Möjligen går alternativ 1 lite saktare om du plågar dator 1 för fullt.

hehe ok tack :)

återkommer med lite frågor senare ;)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
137 ms — ändringar (db)