Det bör funka.
Jag har en adapter ifrån USA med input 120v 60hz och output 9v 150mA, men den passar ju inte i mitt vägguttag. Funkar det om jag letar med en "svensk adapter" med output 9v 150mA ?
22 svar · 497 visningar · startad av Quid
Jag har en adapter ifrån USA med input 120v 60hz och output 9v 150mA, men den passar ju inte i mitt vägguttag. Funkar det om jag letar med en "svensk adapter" med output 9v 150mA ?
Det bör funka.
Nej, man kan inte stoppa in elektrisk utrustning avsedd för den amerikanska marknaden direkt i Svenska uttag!!!
Sverige använder 220V och 50hz
:r givetviss funkar det om du hittar en svensk adapter som ger ifrån sig rätt ström :r
~stoffe borde läsa inläggen bätre första gången
stoffe-2k skrev:
Nej, man kan inte stoppa in elektrisk utrustning avsedd för den amerikanska marknaden direkt i Svenska uttag!!!
Sverige använder 220V och 50hz
Den svenska adaptern lär ju iofs ha 220V 50 Hz in. Då borde det gå.
[r] Såg att stoffe redan hade ändrat :)
Har inte Sverige ändrat från 220V till 240V för ett antal år sedan? :q
Jo, man 220-240 lite beroende på hur nytt huset man bor i är.
Jag har för mig att Sverige succesivt har glidit iväg mot 230V. Men det är inom felmarginalerna, så problemen lär inte vara så stora med gamla produkter. En ny adapter är naturligtvis anpassad för vad man har nu.
230V står det i skolböckerna som är förhållandevis nya. Står även 230 på vissa adaptrar jag har.
230V kanske det var, jag mindes bara att det hade skett en ändring uppåt. ;)
på min förstärkare från tidigt 70' står det 230v :OO
Jag har varit runt och tittat lite i olika butiker idag och det enda jag hittade var en ställbar universal-adapter som man kunde ställa till 9v och den gav 500mA så det funkar ju, men problemet kontakten i andra änden måste vara "böjd" annars så passar den inte i klockan som den ska sitta i. Så därför undrar jag om det finns liten "USA -> SV" adapter att sätta på el-delen av sladden?
Ja, fast den ska vara tvärtom, USA -> in och Sverige -> ut
Är det en Binärklocka du har köpt Quid?
Ja :)
Nice. :e
en vadö?
en binär klocka :)
Satan va roliga grejs dom har :e
funderar skarpt på att köpa lite tröjor...
Den köpte min granne, och det bästa är att han inte har någon aning om vad root är :)
Själv så har jag ett gäng med t-shirt därifrån...