webForumDet fria alternativet

kluster

Windows

11 svar · 604 visningar · startad av renholm

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg
Frågan#1

finns det någon möjlighet att koppla ihop ett par Windows 2k Server och Professional datorer i någon form av kluster? Vet att man måste ha avd. server eller datacenter versionen av Windows 2000 för att kunna använda MS kluster lösning, nu undrar jag om det finns ett alternativ till den. Anledningen till att jag vill skapa ett kluster är för att decoda och encoda film snabbare.

Medlem sedan juli 2002252 inlägg

app center

tja renholm

har själv kollat lite på det, det verkar som application center verkar verkar vara till för just sånt, på http://www.microsoft.com/applicationcenter/evaluation/overview/default.asp står det lite mer om det.

tackar, laddar ner Trial och kikar på hur det fungerar, kommer en liten rapport här sedan :P

hur många servrar kör du med hemma?
väntar på rapporten :)

hehe,
Rapport #1
Problem:
Rendera film snabbare.

Möjlig lösning #1
Skapa ett tillfälligt kluster av de datorer som finns i hemmet. Med antingen MS inbyggda kluster stöd för Windows 2k Adv. Server och Win2k Datacenter. Eller MS App. Center.

Problem med lösning #1
Kräver att alla datorer kör server version av Windows 2000

Möjlig lösning #2
Hitta ett annat program som ahr stöd för att dela belastningen på fler datorer.

Möjlig lösning #2 Status: Letar fortfarande...

rendera film, 3D? eller vad för slags film snackar du om?

3D och t.ex komprimera. Vet att det finns stöd för nätverks rendering i 3D Studio Max.

3D Studio Max förstår jag, proffsprogram... Men vilket program hade du tänkt dig för komprimeringen? (Jag antar att du syftar på nån slags mpeg komprimering?)

Tänkt att komprimera till antigen DiVX eller VCD, SVCD format.

när det gäller mer avancerade uppgifter inom digital film är det nog linux kluster (eller sgi's egna irix) som gäller, men så får man ju tänka på att det är rätt bra grejer som inte direkt är anpassade för hemma bruk..

och vem orkar ha linux hemma på datorn :e

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Om jag inte minns fel så använder man sig av ett protokoll som heter RDP (vilket dock inte ska förväxlas med det som används av Terminal Services). Jag kan tänka mig att det är ett nyckelord för att finna mer information på nätet.

Hittade en här, men till alla sådana här saker verkar man behöva Windows 2k Server.
http://www.clusteresis.com/itm00003.htm

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)