webForumDet fria alternativet

Nätverkskort, vad ska man tänka på?

Datorhårdvara

14 svar · 715 visningar · startad av erciz

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg
Frågan#1

Ska försöka få ihop ett nätverk, och måste skaffa nätverkskort nu, vad ska man ha för kort? vad ska man tänka på?

...har tänkt mig ett kort som klarar alla möjliga formationer, från stjärna till ring, eller behöver man inte ta hänsyn till det kanske?

har förstått att det är rekommendalt med 10/100...

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

De e inte så mycket att tänka på, de e bara att köpa.

"alla" ethernert kort som säljs idag är 10/100 dvs. de klarar både av den långsamare 10mbit/s och snabba 100mbit/s överföringen.
vilket märke du ska köpa kvittar, köp det billigaste du hittar det skiljer inte så mycket om man bara ska hadet i sitt "hema nätverk"

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

är jobbig och tycker att du skall skaffa dig ett 3com eller intel nätverkskort....för att just slippa eventuella problem

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Eller Dlink

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

jag köpte bugdet nätverkskort.. dom har funkat i 2år lika bra som vilket snuskigt nätverkskort som hellst.. så jag fattar inte varför man ska va så noga med nätverkskort man köper.. jag kollar främst på priset :D .. men snackar man företag med grov belastning kan man ju tänka sig att skaffa järnhantag på skottkärran..

Efter att ha arrangerat ett par LAN med diverse nätverksproblem skulle jag rekomendera att köpa ett kort med "bra" drivrutiner. Dom gånger det inte funkat på "mina" LAN och vi provat med ett av mina extrakort (Dlink) så har det funkat direkt när vi bytt kort.

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

antar att du inte hade operativsystem som Win2k eller XP? vilket är dom enda operativsystem som duger vid nätverk. ME har iofs bättre nätverksstöd än dom andra kvarstående systemen men det suger på allt annat :e

Det handlade inte så mycket om vad jag hade för op utan om vad de andra som fick problem hade.... :)

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

oavsett os, även om det är linux eller annat skumt udda så brukar de stora märkes korten fungera. känns lite säkrare ur den synvinkeln. annars levererar de rätt jämn prestanda lixom.

men vill ni rota mera i marginalerna så finns ju denna rtikel/test:
http://www4.tomshardware.com/network/01q3/010820/index.html

Medlem sedan maj 20021 028 inlägg

en sak du kan tänka på är att nätverkskortet inte ska ha några kompabilitetsproblem med ditt moderkortschipset.

Det är känt att Netgearkort (fastän det är mycket bra kort) har problem med AMD761chipset. Det kan uppstå konstiga problem som att datorn inte startar alls, att den tror att CPUn är sönder, att den vägrar starta om med ctrl-alt-del osv osv.

Jag känner inte till flera kompabilitetskrockar, men det är inte omöjligt att det finns flera..

Medlem sedan jan. 20021 122 inlägg

kan inte rekommendera 3com. Lödningen som håller fast kontakten på kortet är så svag att den lossnat 4 ggr för mig. Inte så kul, och dessutom riskabelt att sitta å löda på sina fina datordelar...

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

3Com har livstid garanti, bara att skicka in så får man ett nytt...

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Tycker 3com är ett måste
gillar inte Intel kort fick ett Av BBB fick inte ens igång de o köra 100mbit fulduplex mot en unex hub men de funka me 3com
så jag köpte ett unex kort för 98kr :P

Funkar perfekt

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Präxis: 3com har livstidsgaranti - ring och meddela felet och de skickar ett nytt på studs, det gamla skickar du med vändande post.

Jag har f.ö. vid ett flertal tillfällen varit med om mätningar med "noname"-kort där vi senare har bytt till 3com. Varje gång har vi fått en markant prestandaförbättring; från 30-250%!!!
I mitt nät hemma finns det inte ett kort det inte står 3com på...

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

wow, va me svar! ...tack för alla tips, fortsätt gärna ;)

...vad jag förstår så är 3com och DLink bäst, vilka är bäst bland de två, är det nån skillnad i vilken hastighet man kommer upp i med dom?

(har aldrig köpt ett nätverkskort) ..men ska göra det snart =)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)