webForumDet fria alternativet

Sammankoppling av datorer

Nätverk

7 svar · 695 visningar · startad av i-or

Medlem sedan nov. 2001294 inlägg
Frågan#1

Jag har nu fått problem när jag försöker koppla samman denna stationära dator med en bärbar. Jag använder en lap link-kabel (DB25M/M) och funktionen "direkt kabelanslutning". Jag har delat ut hårddisken med fulla rättigheter. När den bärbara datorn ska ansluta till den stationära datorns hårddisk kommer detta felmeddelande upp:

The following error occurred while reconnecting H:\ to \\STOROBD5\SE82979

A network error has occurred

Do you want to restore this connection the next time you log on

Yes No

Om jag klickar mig vidare (oavsett om jag väljer ja eller nej) kommer denna ruta upp:

Direct Cable Connection was unable to display the shared folders of the host computer. To see the shared folders, type in the name of the host computer:

Hur får jag tag i namnet på datorn? Har jag gjort rätt i övrigt eller har jag missat någonstans?

Tack på förhand...

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

ska du värligen använda en Laplink kabel Dom kablarna e ju Speciella för programmet Laplink ska du inte bara använda en paralell eller Nullmodems kabel ?

I datorn kallas den parallellkabel så de har väl samma funktion antar jag.

Jag har nu i alla fall lokaliserat problemet. På den bärbara datorn finns ingen "Fil- och skrivardelning"-knapp i Kontrollpanelen - Nätverk. Så jag kan inte göra filerna tillgängliga för den andra datorn.

Vad kan detta bero på?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det är inte tillagt. Kolla "Lägg till/Ta bort program" och välj "Windows-komponenter". Där under ska det finnas om jag minns rätt i tröttheten. :)

Vad skulle en sådan komponent heta?

Jag har installerat alla under "Kommunikation" men har fortfarande ingen "Fil- och skrivardelning"-knapp. Jag misstänker att jag inte har rätt komponent.

Kan man ladda hem komponenter någonstans eller överföra komponenter från någon annan dator?

Medlem sedan maj 200246 inlägg

Välj "Lägg till" i nätverksegenskaperna...
Klicka på "tjänster.
Välj "Fil och skrivardelning för Microsoft Network"

Starta om burken.. Nu finns knappen där... Lycka till!

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

fick du det att funka??

Ja, jag fick det att fungera, men jag löste det på ett annat sätt.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)