webForumDet fria alternativet

Mac och PC till samma Internet Cable Modem?

Webbhotell & domäner

2 svar · 394 visningar · startad av Sune

Medlem sedan nov. 1999367 inlägg
Frågan#1

Tjena!
Jag vet inte om jag ställer frågan i rätt forum men utifall det är fel får ni ursäkta.

Jag har precis skaffat Comhems Internet Cable uppkoppling och det fungerar OK. Nu börjar familjen slåss om vem som ska få surfa och då tänkte jag att man kunde koppla in både Macen och PCn på något sätt så att man hade båda dessa datorer kopplade mot nätet samtidigt. Enligt Comhems supportsidor så går detta att göra men de lämnar ingen support på hur... :(

En jag frågade nämnde att en hub skulle fungera, en annan nämnde router... jag är en fullständig idiot på allt vad som handlar om nätverk och dyligt, sladdar och liknande... :r

Vad jag förstått så tilldelas man en tillfällig ip-adress varje gång man ger sig ut på nätet, det kanske är något ni behöver veta...

HJÄLP! Jag orkar inte slåss mot mina Lunarstorms galna ungdomar!

Tack på förhand!

Om det funkar med något ge mig gärna tips på vad som är bra att köpa (gärna billigt behöver ej vara av värsta sorten...)

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Sök på Internetdelning eller dylikt i forumet så ser du hur man kan göra. Det finns ett par olika sätt att göra det på. Den här frågan har ställts ett antal gånger redan så du hittar garanterat det du söker.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om du får mer än ett ip-nummer så funkar det med en hub/switch men får du bara en så behöver du en router. Till exempel d-link av lämplig modell. Gör en sökning i LAN & WAN så tror jag att du hittar en hel del tips.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)