webForumDet fria alternativet

Nya iMacen

Datorhårdvara

7 svar · 689 visningar · startad av @nders

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg
Frågan#1

Häpp!

Jag funderar på att plocka hem nya iMacen som hemdator (hemdatordeal på jobbet alltså). Den är så infernaliskt läcker. Problemet är bara att jag inte har en blekaste aning om vad jag ska använda den till! Jag är ju en sån därn PC-kille.

Så ni macare, vad kan man ha en iMac till?

Det jag väljer på annars är en bärbar P4 på 1.7 GHz, och jag vet vad man kan ha en sådan till.

(Man kan inte skaffa sig en ny dator bara för att den är snygg, man måste kunna använda den till något också.)

Med hopp om intressanta svar,
@nders

Medlem sedan jan. 2000229 inlägg

Nya iMacen

Ja, det går att använda en ny iMac på många olika sätt. Det mest uppenbara är ju klassiska datorjobb (surfa, skriva, redigera musik, video, grafik, kalkylera etc etc).

Sedan kan man ju använda den som lampa (det är därför den ser ut som den gör). Du kan använda den till samma saker som din PC, så det ska ju inte vara några problem att komma på något.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Nu tror jag det lyser lite för svagt för att iMacen ska funka som lampa, men om du är intresserad av Mac OS X och dess Unixbas så lär det ju vara det perfekta tillfället. Sen går det ju att införskaffa Virtual PC 5 och köra i OS X så att du kan köra vissa PC-program du använder som inte finns för Mac OS.

Nu vet jag inte vad du normalt gör med din dator men själv surfar jag mycket varje dag, bygger hemsidor, jobbar med bilder i Photoshop och i FreeHand. Jag spelar inte så mycket spel förutom nån patiens då och då utan det blir mest kommunikation på något sätt med datorn.

Så det kanske är bätter att du talar om vad du är intresserad av så kanske vi kan svara om du kan göra det på iMacen eller inte.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Re: Nya iMacen

Ursprungligen av @nders Häpp!
Så ni macare, vad kan man ha en iMac till?

Jag är både Mac & PC:are.

PC = Bra för allmänna "skrivbords" program, leka lite och utveckla program med etc.
Mac = Ljud, bild och video! Överlägsen!

Mycket enkelt.

All right, det jag idag använder min PC till (som f.ö. är hyfsat ny, så för den sakens skull behöver jag inte en till dator), är:

* Bygga hemsidor
* Programmera små läckra saker i Microsoftmiljö
* Surfa (!)
* Misslyckas med att rita saker och ting.
* Jobba med databaser

Men, det är ju vad jag inte kan göra på min PC som skulle vara kul att göra på en Mac.

Jag vill egentligen att ni ska försöka sälja på mig en Mac. ;)

Det som är lite tufft med iMacen är att man kan bränna 4.2(?) Gb DVD-skivor med den. Men annars vete 17 om den kan så mycket som inte min PC kan (och som jag kan tänkas vilja använda en dator till). Men den är ju så abbans snygg...

Tack för svaren hitintills!

Mvh,
@nders

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Bygga hemsidor kan du med Macen såklart. Surfa, misslyckas med att rita och annat också... du kan ju med VPC programmera dina Windowsprogram också och köra databaser så i princip behöver du ingen PC :e

Klart du ska köpa en Mac! :f

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag fick tillfälle att kladda lite på en av de nya iMacarna när jag var i Tyskland nu precis. "Bullen" var mycket mindre än vad jag hade föreställt mig och skärmen uppförde sig som väntat. Apple lyckas rätt bra med den där "vill ha" känslan som gärna vill infinna sig. Men när man ändå är igång och drömmer skulle jag hellre vilja ha en PowerBook G4.. *mums* :D

Jag bestämde mig till slut för att inte ha någon ny dator alls. Jag kunde helt enkelt inte förstå vad jag ska ha en ny dator till övehuvudtaget.

Sen var det ingen av de datorer vi fick välja på som passade mig perfekt, och man binder ändå upp sig i tre år.

Tack för hjälp och information dock, jag kanske köper en ny mac kontant i framtiden istället. :)

Mvh,

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)