Nu kom även jag in på brl:s sida :)
När det gäller dvd-spelaren såg jag ett antal andra något dyrare alternativ från JVC och Pioneer. Åtminstone JVC-spelaren var inte så anmärkningsvärt dyrare. Den kanske du skulle satsa på.
När det gäller förstärkaren håller jag med om att Pioneer brukar göra bra grejor, men är det verkligen en surround-förstärkare? Det står bara att det är en stereo-förstärkare, och att fyra högtalare medföljer. De flesta surround-förstärkarna brukar anges som surround-förstärkare. Dessutom anges det om de klarar Dolby Digital/DTS/Dolby Pro Logic. Varför det följer med fyra högtalare vet jag inte, men hade det varit en surround-förstärkare hade de tveklöst angett det.
Högtalarna till datorn är av plats, Harman/Kardon, och det tycker jag inte att jag får lida för.
Ja, Harman/Kardon gör bra saker. Visst går det att dämpa ut konstiga resonansfenomen även i plast. Men får du verkligen en biokänsla av datorhögtalarna? Även kvalitétsmärken lyder under ekonomiska realiteter.
Dessutom har jag färre TV timmar än i stort sett alla människor som har en TV i hela världen. Jag kollar så gott som aldrig på TV.
TV-utsända program ger heller inte lika mycket ur ljudsynpunkt. TV1, TV2 och TV4 sänder i stereo. Det medger åtminstone Dolby Pro Logic om filmen är inspelad så. Det är alltså inte för TV som du ska ha surround-ljud.
Eller kanske det blir så att jag hyr fler filmer i DVD om jag har så bra och verkligt ljud hemma?
Fullt tänkbart :) Så är det för mig :)
Vilken prisnivå tycker ni man bör sikta på?
Som sagt, brl.se har en JVC-DVD för 2488. Den är säkert OK. En surround-förstärkare kan du nog hitta för 3000-4000 om du inte har alltför höga krav. Sedan är det högtalarna kvar. Det finns kompletta paket för neråt 5000-6000. Kolla gärna Canton. Annars kan man använda högtalare som man har sedan tidigare. Då är det viktigt att center-högtalaren stämmer överens med främre sidhögtalarna. När det gäller bakhögtalare och subwoofer kan du vara mer flexibel. Så har du möjlighet att hitta flera begagnade högtalare så skulle du faktiskt kunna komma under 10000.
Det där med provlyssning i all ära... men om man ska vara så petig borde jag möblera om hemma så miona möbler står som det står i reglboken till det 'perfekta ljudet'.
Det borde du göra. Jag känner igen problemet med trångbodhet. Det hindrar tyvärr riktigt optimala möbleringar. Kanske en kunnig hifi-försäljare kan ge dig råd om ett bra högtalarsystem som passar även i begränsade utrymmen. I det avseendet misstänker jag att du kan glömma brl.se. Kunniga handlare hittar du inte på stormarknader som Kungens Kurva. De hittar du lättare inne i stan.