webForumDet fria alternativet

Hemmabio för 4.600 spänn

Ljud & bild

9 svar · 539 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

http://www.brl.se/

Kolla under rubriken HiFi / Hemmabio / DVD.

Där finns United DVD för 1.788:-. Kanske ren skit men det rör sig inte om så mycket stålar.

Under HiFi-paket finns det andra alternativet, Pioneer + 4 högtalare för 2.788:-.

Vad tror ni om dessa grejer? Finns det mer prisvärda alternativ på andra platser?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Nu när jag skriver funkar inte din länk. Jag kan därför inte se vad erbjudandena handlar om. Däremot vet jag att det är svårt att få ihop något bra för de priserna du nämner. Själv ser jag det som att man vill ha hemmabio för upplevelsens skull. För att verkligen få en biolik upplevelse krävs bra apparater. Som farbror Barbro så klokt uttrycker det, "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet". Du kan fråga dig om du verkligen får en biolik upplevelse av några små plasthögtalare i ett lågprispaket. Du bör definitivt provlyssna innan du bestämmer dig (gäller iofs allt, oavsett prislapp). När det gäller DVD-spelare från okända märken som United och liknande, har jag läst att de kan ha problem med många DVD-skivor. Alltså ett problem som adderas till det förväntade problemet med dåligt ljud/bild. Jag tycker att den bästa idén är att vänta med att satsa på hemmabio tills du anser att du har råd med riktigt bra grejor. I längden lönar sig kvalitét.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Jag håller med Ulf......sattsa på "riktiga" grejer på en gång!

Hmm....

Ja, ja, ja... Jag förstår ert resonemang så himmla väl...

Jag kan säga detta att högtalarna är visserligen av plast men förstärkaren var Pioneer. Högtalarna till datorn är av plats, Harman/Kardon, och det tycker jag inte att jag får lida för.

Dessutom har jag färre TV timmar än i stort sett alla människor som har en TV i hela världen. Jag kollar så gott som aldrig på TV.

Jag tittar ibland på nyheterna för att hänga med lite. Kanske någon dokumentär. Jag har en video som jag använder kanske en gång om året. Jag har hyrt tre filmer (vad jag minns) under min tid i Vadstena där jag bott i tre år.

Så till ert resonemang med det perfekta ljudet. Jag är inte dum! Min vän är värsta audiofilen och han skulle säga upp bekantskapen med mig om jag presenterade förslaget ovan för honom.

Men ska jag som tittar så lite på TV och film lägga ut 10.000 spänn?? Det blir rätt dyra filmer, det vill jag lova!

---
Eller kanske det blir så att jag hyr fler filmer i DVD om jag har så bra och verkligt ljud hemma?

Vilken prisnivå tycker ni man bör sikta på? Det där med provlyssning i all ära... men om man ska vara så petig borde jag möblera om hemma så miona möbler står som det står i reglboken till det 'perfekta ljudet'.

(brl.se fungerar för mig när jag skriver detta.)

Nu kom även jag in på brl:s sida :)

När det gäller dvd-spelaren såg jag ett antal andra något dyrare alternativ från JVC och Pioneer. Åtminstone JVC-spelaren var inte så anmärkningsvärt dyrare. Den kanske du skulle satsa på.

När det gäller förstärkaren håller jag med om att Pioneer brukar göra bra grejor, men är det verkligen en surround-förstärkare? Det står bara att det är en stereo-förstärkare, och att fyra högtalare medföljer. De flesta surround-förstärkarna brukar anges som surround-förstärkare. Dessutom anges det om de klarar Dolby Digital/DTS/Dolby Pro Logic. Varför det följer med fyra högtalare vet jag inte, men hade det varit en surround-förstärkare hade de tveklöst angett det.

Högtalarna till datorn är av plats, Harman/Kardon, och det tycker jag inte att jag får lida för.

Ja, Harman/Kardon gör bra saker. Visst går det att dämpa ut konstiga resonansfenomen även i plast. Men får du verkligen en biokänsla av datorhögtalarna? Även kvalitétsmärken lyder under ekonomiska realiteter.

Dessutom har jag färre TV timmar än i stort sett alla människor som har en TV i hela världen. Jag kollar så gott som aldrig på TV.

TV-utsända program ger heller inte lika mycket ur ljudsynpunkt. TV1, TV2 och TV4 sänder i stereo. Det medger åtminstone Dolby Pro Logic om filmen är inspelad så. Det är alltså inte för TV som du ska ha surround-ljud.

Eller kanske det blir så att jag hyr fler filmer i DVD om jag har så bra och verkligt ljud hemma?

Fullt tänkbart :) Så är det för mig :)

Vilken prisnivå tycker ni man bör sikta på?

Som sagt, brl.se har en JVC-DVD för 2488. Den är säkert OK. En surround-förstärkare kan du nog hitta för 3000-4000 om du inte har alltför höga krav. Sedan är det högtalarna kvar. Det finns kompletta paket för neråt 5000-6000. Kolla gärna Canton. Annars kan man använda högtalare som man har sedan tidigare. Då är det viktigt att center-högtalaren stämmer överens med främre sidhögtalarna. När det gäller bakhögtalare och subwoofer kan du vara mer flexibel. Så har du möjlighet att hitta flera begagnade högtalare så skulle du faktiskt kunna komma under 10000.

Det där med provlyssning i all ära... men om man ska vara så petig borde jag möblera om hemma så miona möbler står som det står i reglboken till det 'perfekta ljudet'.

Det borde du göra. Jag känner igen problemet med trångbodhet. Det hindrar tyvärr riktigt optimala möbleringar. Kanske en kunnig hifi-försäljare kan ge dig råd om ett bra högtalarsystem som passar även i begränsade utrymmen. I det avseendet misstänker jag att du kan glömma brl.se. Kunniga handlare hittar du inte på stormarknader som Kungens Kurva. De hittar du lättare inne i stan.

Tack så mycket för ditt fina och gedigna inlägg.

Det var attans vad man ska vara beredd att offra sig... Alltså, problemet är, tänk om man ska ut och resa, hur långt kommer man inte för 12.000 spänn?? En bra bit skulle jag säga.

Jag köpte en Palm femma för tre år sedan för 4.500:- och det var en rejäl värdeminskning på den. Jag tror inte högtalarsystem håller samma tempo i värdeminskning. Jag hoppas inte det i alla fall.

Per definition har jag inget mot att spendera 12.000 på en stereo eller DVD men det är mest värdeminskningen som oroar mig. Det är ju positivt om man efter några år fortfarande har lite glädje av sin investering.

Jag har vikt många kronor åt datorprylar och kanske brännt mig lite på det.

Precis som du skriver, HiFi-paketen måste vara vanliga högtalare.

Under Högtalarsystem finns högtalare för Hemmabio.

Under rubriken Hembio finns det vi borde diskutera. Allt samlat i ett enda paket. DVD, förstärkare och högtalare.

Vad tror du om den första där för 8.000:-?

"JVC THA5R
Komplett hembiosystem med en ny kompakt allt-i-ett centralenhet. Inklusive DVD-spelare, receiver och högtalare.

DVD-spelare: Spelar MP3 på CD-R samt DVD/VCD-/CD-R/RW-skivor. 24-bitars/96kHz DA-omvandlare. Radio: FM/AM-tuner med RDS. Förstärkare: Uteffekt 5x35W och 1x60W till basen. Dolby Digital-/DTS-dekoder. Digital akustikprocessor med 5-lägen. Högtalare: Portad baslåda med en 20cm bas. Fem satelliter i skärmade lådor med 7x4cm högtalare. Övrigt: Frekvensomfång högtalarsystem 25Hz-20kHz. RGB scartutgång. S-videoutgång. Fjärrkontroll. Mått: Centralenhet 350x80x300mm. Sidohögtalare 65x144x105mm. Centerhögtalare 143x67x106mm. Baslåda 219x324x320mm"

Där är det väl inget som man missat!? Fast där står inte så mycket om Dolby Pro-Logic eller THX i den texten. Inte på någon av de paketen heller för övrigt.

Ljudprylar håller värdet betydligt bättre än datorer. Så du behöver inte oroa dig för något palm-fiasko ;) Visst sjunker även ljudprylars värde, men i en mycket lägre takt. Något som var riktigt bra på 70-talet, kan ju faktiskt fungera riktigt bra fortfarande idag. Det kan man inte säga om några datorer. När det gäller surround-förstärkare har jag sett att man brukar kunna hitta Dolby Pro Logic-grejor billigt, så där tycks en värdeminskning ha skett. Har de Dolby Digital och DTS så är de klart dyrare (går att hitta för 3000-5000). Skillnaden är att Pro Logic har alla sina kanaler inbakade i två stereokanaler. Sedan får surroundprocessorn försöka skilja ut kanalerna från varandra. Dolby Digital och DTS har alla sex kanalerna separata. Det ger ett betydligt bättre resultat. Det kommer naturligtvis nya system som gör att även DD och DTS känns gammalmodiga. Då lär du få räkna med en värdeminskning, men som sagt, den är inte på något vis jämförbar med värdeminskningen hos datorer.

Angående JVC THA5R:

Jag misstänker att de har gjort den stora besparingen hos högtalarna.

Fast där står inte så mycket om Dolby Pro-Logic eller THX i den texten.

Pro Logic är så pass gammalt, så det tror jag att den har. THX är något som kan skapa förvirring. Jag har hört talas om THX-standarder för hur surround-ljud ska kodas. Men THX har också länge stått för en viss kvalitétsnorm i framförallt PA-sammanhang. I en biograf är det vettigt att satsa på THX-klassad utrustning helt enkelt för att den ska vara tillräcklig för det sammanhanget. Så har jag i alla fall fått för mig det hela. Jag betvivlar att något av de billiga paketen överhuvudtaget kommer i närheten av någon THX-klassning. Frågan är om det ens är önskvärt. Vad är det som säger att en PA-anläggning i en biograf också ger bra ljud i ett vardagsrum i hemmet? Och blir musiken verkligen bra med en subwoofer optimerad mer för explosioner och jordbävningar än för basfioler?

Provlyssna JVC-anläggningen innan du bestämmer dig för något.

Ang. THX.
Jag tror att en biograf får bära loggan om de genomgått en kostsam certifiering från en speciell kontrollorganisation som har varit där och mätt och kollat att allt står rätt till.

Precis som du skriver borde mindre hemma paket (eller större med för den delen) inte kunna bära THX loggan. Men detta till trots har man ju sett den lite var stanns.

Jag är tillräckligt 'dum' att tycka att allt som är mer avancerad än vanlig stereo låter superhäftigt och känner att jag gått och väl kan leva med det.

Jag tycker till och med att fusk-surround i en vanlig stereo kan vara rätt häftigt.

Jag har väl missat något vitalt, kanske!

391 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
119 ms — hämta statistik (db)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)