webForumDet fria alternativet

Mängd strålning

Småprat

1 svar · 443 visningar · startad av ElMaco

Medlem sedan juni 2000161 inlägg
Frågan#1

Kort version:
Hur mycket och vilken typ av strålning genererar en TFT jämför med konventionella monitorer?

Lång version:
Jag funderar på att byta ut mina vanliga monitorer mot platta skärmar, TFT. Den huvudsakliga anledningen är att det utvecklas mindre värme och att jag alltid kan slå på en analog skärm om jag måste kolla någon färg eller grafik extra noga.

Men jag har också funderat lite över den befarade "strålningsrisken". Om jag sätter mig i skottriktningen framför tre elektronstålar på en konventionell katodstrålemonitor så utsätts jag för en viss strålning. Vidare borde elektromagneterna som böjer av de olika strålarna placera mig i ett visst fält - men hur ligger det egentligen till med TFT-skärmarna, vilka strålningskällor finns där och hur stora är de jämförelsevis?

För att slippa skruva sönder min kära monitor och dessutom slippa repetera gymnasiefysiken vore ett kort o rappt svar väldigt uppskattat.

God fortsättning...

/M.

------------------
To understand recursion, we must first understand recursion.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

TFT-skärmar alstrar till skillnad från konvetionella skärmar inte något elektrostatisk fält, så det korta svaret på frågan "Hur mycket och vilken typ av strålning genererar en TFT jämför med konventionella monitorer?" blir "ingen" :).

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)