webForumDet fria alternativet

Ström och spänning

Program & appar

25 svar · 1 035 visningar · startad av AG

Medlem sedan mars 20001 266 inlägg
Frågan#1

Om man skulle koppla en mindre strömkälla, volt, som även ger mindre spänning, ampere, till en laddare, vad skulle hända då?
Alltså man ger den mindre ström och spänning än vad som står att den behöver. Själv tycker jag det borde fungera, fetrsom den ej får för mycket, men är ej värt att chansa.

Andreas

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Om du "kopplar en mindre strömkälla, volt, som även ger mindre spänning, ampere, till..." något som förbrukar mer "än vad som står att den behöver" finns det förstås stor risk bränna sönder strömkällan.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

öh...

spänning - volt
ström - ampère

eller har jag inte lärt mig nånting?

------------------
mördar-anders, det är jag.

Självklart är det så, med ström och ampere som du skriver @nders, tvekade faktiskt två gånger, men hade för mig att det var så, men jag hade fel :)

Funderar över ditt svar Chakotay. Men eftersom det går till en laddare så bore väl den ej reagera av svagare ström etc, borde ju bara göra att det blir en svagare uppladdning, eller? FÖr hur bränns strömkällan sönder?

Andreas

Om det framgår att laddaren förbrukar mer ström än vad källan förmår leverera bör det vara stor risk källan havererar pga av överbelastning, ty förbrukaren lär inte ta hänsyn till om källan är för svag.
Men laddaren bör endast haverera om du skulle utsätta den för överspänning.

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Strömkällan kan väl inte brännas sönder... den har väl oändligt motstånd. Correct me if I'm wrong...

------------------
-nipp-

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Gör man inte den manövern varje gång du skall ladda ett batteri med en laddare. Slit ut nätsladden till laddaren och vad händer.... inte ett skit :)
Hur blir det då om man kopplar ihop två laddare, en med höd och en med låg spänning. Jo den med låg spänning troligen går sönder för den är inte byggd för högre spänning än vad den kan leverera *tror jag*

Oändligt motstånd

Hur skall du åstadkomma det :q

------------------
Utan signatur för tillfället.

[Redigerat av JaktJanne den 05 sep 2001]

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Hur? Med avbrott ;)
Nej men en strömkälla har väl ok då... MYCKET hög inre resistans?
Det är väl därför man alltid säkker en strömkälla parallellt med tex en spänninsskälla...

------------------
-nipp-

Meningen är att jag skall koppla en solpanel till en mobilladdare.
Solpanelen ger 2,2V och 400mA. Output på mobilladdaren är: 5v och 650mA.
Hur skulle det fungera, en teori borde väl vara att laddningen bara tar längre tid.

Andreas

Gissar jag rätt att mobilladdaren är avsedd anslutas till (drivas med) 12 volt :q

Medlem sedan aug. 20016 inlägg

Hmm.. vanligt vis så ger man inte eller lämnar inte ut ström.. strömmen uppkommer av en spännings källa som kortsluts med en resistans av något slag.. Om resistansen e för liten så kan spånnings källan gå sönder..
U=I*R
R=U/I
I=U/R

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Om jag förstår dig rätt AG så skall du ladda din mobil med en solpanel.

Ger din mobilladdare ut 5V så är troligen batteriet på 4,8V och om du laddar med din solpanel som abar ger 2,2V så kommer aldrig ditt batteri att laddas mer än till just 2,2V.

Om du skall driva laddaren med solpanelen så hinner nog solen slockna innan batteriet är laddat. Teoretiskt så får du ut 0,9V men i verkligheten blir det troligen 0V beroende på spänningsfall i komponenter.

Intressant teori annars

------------------
Utan signatur för tillfället.

MM, får väl då ta och skaffa en starkare solpanel, men vilket är farligast, för mycket ström, eller spänning?
Om man kopplar direkt är ju ingen resistans berörd, anlöedningen till att det finns i laddaren är ju för att volten från vägguttagen skall reduceras.

Andreas

Du bör helt enkelt seriekoppla 2,2 volts solpaneler tills du uppnår den spänning mobilladdaren är avsedd anslutas till, eller skaffa en färdig solpanel som levererar den spänningen.

Jag föreslår att du försöker studera lite elementär ellära också ;)

Varfölr skulle jag behöva studera lite elementär ellära.
Inget ni har skrivit här gav mig inget jag inte visste innan. Frågan rörde om det var farligt att koppla in en mindre en punkt som gav mindre stöm, spänning än vad laddaren. Och teoretisk är det ingen fara.
Fråga nr.2 rörde hurvida vilket som är farligast för mycket ström eller spännning.

Andreas

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg

saken är ju den att ström och spänning är direkt beroende av varandra. i vanliga fall brukar man ju som sagt ange specar i volt.

kör man in en högre ström, tex med en strömgenerator, får det ju följden att även spänningen ökar. spänning och ström beror alltid på varandra (eller, tja, oftast ;))

------------------
PeterSign v 2.3.36

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Phu vilka vilda spekulationer... Använd formeln U=I*R så ser ni snart sammanhanget...

Spänning=Ström*Resistans
Ström=Spänning/Resistansen
Resistansen=Spänning/Ström

Detta gäller för Likspänning och kallas Ohms lag...

------------------
"signatur"

Medlem sedan jan. 200134 inlägg

Detta gäller för Likspänning och kallas Ohms lag...

Det gäller även för växelspänning om resistansen ersätts med impedansen.

-------------------------
http://www.elektroteknik.net

[Redigerat av jockek den 27 sep 2001]

Medlem sedan dec. 200042 inlägg

Rolig läsning det här...

Givetvis så måste du ha en solpanel som som kan leverera den ström du skall ha till din laddare...
Fråga? Vad är det för laddare som du skall ansluta? vilken spänning kräver laddaren 220 eller 12volt kanske?

//Michael

------------------
Även den längsta resa börjar med ett litet steg.

Medlem sedan nov. 200120 inlägg

Vad jag förstår så ska han inte ha nån laddare alls, utan koppla solpanelen direkt till telefonen.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)