webForumDet fria alternativet

Gprs?

Mobiltelefoner

7 svar · 414 visningar · startad av MAGGE

Medlem sedan aug. 2000696 inlägg
Frågan#1

Jag har precis köpt mig en Ericsson T39. Jag har inte hunnit testa allt på den ännu. WAP vet jag ju vad det är. Men vad är GPRS?

------------------
www.gametrade.nu
You will be playing my games with your body in flames!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Hmm, du köper en telefon vars största försäljningsargument är GPRS utan att veta vad det är? :e

GPRS (General Packet Radio Services) är en paketkopplad dataöverföringsteknik (till skillnad från den gamla dataöverföringstekniken som var kretskopplad) som ger upp till 115 Kbps överföringshastighet.

Skillnaden mellan paketbaserad och kretskopplad är att du nu inte har en dedikerad kanal som kopplas upp vid dataöverföring och ligger reserverad för just dig under hela överföringen, med GPRS så skickas istället datat uppdelat i paket över en delad kanal och du betalar alltså inte en minutkostnad för uppkopplingen utan pröjsar endast för antal överförda bitar.

Med andra ord; snabbare, effektivare, modernare och billigare överföring av data.

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

[Redigerat av sgtpepper den 03 okt 2001]

Medlem sedan jan. 2001271 inlägg

Rätt så dyrt också för tillfället ska tilläggas. Mobiloperatörerna gillar att göra jämförelser med kostnad per överförd KB, istället för per MB som jag tycker känns mer intressant.

Det är tydligt att de inte vill att man ska surfa på WWW med en laptop över GPRS. Att tanka en mp3-fil är nog bara att glömma ;)

Men för WAP borde det funka bra, då är det bara små datamängder som överförs. SMS över GPRS är en möjlig killer app, inte många bytes som går åt för att skicka ett litet textmeddelande. Nu kostar det ju 1,50 kr eller något sådant för varje meddelande - oavsett längd. :x

------------------
Andreas Nordenmark

Medlem sedan aug. 2000696 inlägg

Nu har jag wappat lite med min nya T39. Det funkar ju bra men det är ju vanlig samtalstaxa för att wappa! Om man kör GPRS är det billigare då? Om man nu förutsätter att man använder tiden effektivt. Stödjer alla Svenska leverantörer GPRS? Jag har Tele2 (Comviq) har de GPRS?

------------------
www.gametrade.nu
You will be playing my games with your body in flames!

Tele2/Comviq har varit sena att hoppa på GPRS-tåget. Rykten säger att de väntar på Nokias 8310 innan de drar igång.

Törs inte sia om vad de kommer att ha för priser. Men generellt brukar ju Tele2/Comviq lägga sig något lägre än de andra leverantörerna. Så om GPRS ska löna sig för dig måste du nog överväga om du wappar och skickar SMS tillräckligt mycket för att det ska löna sig.

------------------
Andreas Nordenmark

Så kom GPRS-lanseringen från den sista GSM-operatören i Sverige också. Tele 2 erbjuder GPRS för en femtiolapp, i en kampanj. :o

Läs mer här: http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=011009-CS10

En sak till också: Nej, det funkar inte med kontantkort. Min kompis ringde och frågade. :l

------------------
Andreas Nordenmark

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Skulle bara tipsa lite...

http://www.ericsson.com/technology/GPRS.shtml

------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

Medlem sedan mars 20001 266 inlägg

Gprs är som sagt för tillfället ganska dyrt.
En storfördel är att en wapsida kan återupptas om mobilen kopplar ner.
Sitter på ett europolitan mulit-abonnemang, där gprs är inkluderat, men har dock ej nån telefon att testa med.

Andreas

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)