webForumDet fria alternativet

Även en amatör kan lyckas!!!

Program & appar

8 svar · 396 visningar · startad av Luxman

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg
Frågan#1

Min bildskärm tackade för sig för ett par dagar sedan, gröna lampan slocknade och det enda som syntes på skärmen var lite vita mönster.

Jag blev tvungen att gräva fram en gammal 15" för att ha något att titta på.
Hmmm vad skall jag göra nu då?
- Lämna in den.....250kr -> 1500kr
- Köpa ny........2.000kr -> 18.000kr

Nja inget var alternativen var speciellt lockande, jag gör som jag brukar. Fram med verktygslådan och sätt igång!

Jag plockade isär skärmen och började pilla på allt och lite till (glad amatör ;) ), inget var glappt någonstans och enda säkringen var hel.
När jag kollade stora kretskortet så tyckte jag det saknades lödning på ett ställe, kopplade på strömmen och använde el-mejseln som ledare, ha ha skärmen hoppade igång.

Hmmm var lade jag nu lödpennan sist jag använde den, i städskåpet bland allt annat som har en underlig förmåga att hamna där. Riva-slita-leta-hitta, bara ett problem, när jag drog fram lödpennan så kom jag åt mattpiskaren som petade ner en större träbricka som med en klockren träff landade mitt i pannan, ajjj.

Ja ja efter 10 minuter med en ispåse i pannan så gjode jag en ganska snygg lödning på kortet, monterade ihop burken och anslöt den till datorn.

Tada! I skick som ny....förutom en stor bula i pannan så var det en ganska lyckad insats av en amatör tycker jag.
Ibland så lönar det sig att våga ge sig in på områden som är ganska okända också, bara man passar sig för mattpiskaren... ;) .

------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Bra jobbar Luxman!

Jag brukar agera på samma sätt när nåt går sönder.
Än så länge har jag lyckats laga en video och en fjärrkontroll trots att jag inte har en aning om hur dom fungerade. :)

------------------
/Tor
www.tor.nu

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Amtörmässigt det där med träbrickan! ;)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

*Skaderapport*

Skärmen fungerar fortfarande, bulan lyser vackert blå och röd.

Ingen av mina arbetskamrater tror på brickstoryn, utan hävdar att dom klart och tydligt ser att det är skadorna efter närkontakt med en brödkavel. Hmmm vilka typer... :( ;) :e .

------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Härligt Luxman!

Jag brukar oxå ge mig på och pilla på grejer som går sönder. Klarar man inte av att fixa den så är det jue alltid kul att sitta och pilla en stund :e

------------------
[BigCats] - En sida om världens vackraste djur!

"Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt av skit"

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

*applåd* :)

------------------
-nada-

Medlem sedan dec. 200042 inlägg

Kul med människor som tar saken i egna händer.
Har man inte försökt så kan man ju inte misslyckas...;-)

//Michael

------------------
Även den längsta resa börjar med ett litet steg.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

jag har slutat att försöka laga saker. de blir liksom bara mera sönder när jag har varit där och försökt.

oftast så är man där och gräver, och en halvtimme senare funkar fortfarande ingenting. då tar man fram hammaren och bankar. det är oftast då sakerna pajar ordentligt. när man slår på bildröret på skärmen allt vad man har till exempel (been there). eller när man försöker slå fast simmarna i dess hållare (done that).

jag måste nog sluta pilla, för jag har inte råd med det. jag tror jag ringer luxman istället.

------------------
can i borrow your goat?

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

@nders ---> :e jag känner igen mig fast saker behöver inte vara trasiga när jag öppnar dom för att undersöka hur dom fugerar. När jag undersökt färdigt så kan det hända att prylen inte fungerar lika bra som tidigare :OO
------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!

[Redigerat av Klös den 20 aug 2001]

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)