webForumDet fria alternativet

En digital mardröm

Program & appar

2 svar · 330 visningar · startad av CyberPet

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg
Frågan#1

OK, nu har jag fallit för hypen med en digital kamera. Tyvärr så är ekonomin inte den bästa så det blev ingen värstingkamera, typ Nikon Coolpix, utan det blev en relativt billig rackare. En Minolta Dimâge 2300 som jag köpte på Expert för 5.200:- (inkl moms) inklusive ett 32 MB CompactCard kort och en batteriladdare med 8 batterier.

Vet inte om jag blivit lurad eller inte, men jag måste säga att jag är relativt imponerad av den lilla manicken. Bra upplösning (2.3 megapixels) och bilderna verkar återge färgerna väldigt bra. Det enda som jag inte gillar är att bilderna inomhus tagna med blixt blir lite för mörka, men det klurar jag väl ut så småningom.

Att köpa digitalkamera visade sig vara en mardröm i alla fall. Det finns så otroligt mycket att välja på och det är många saker man ska hålla reda på. Ska man trycka bilder, skriva ut bilderna på en bläckstråleskrivare eller ska man bara använda bilderna till publicering på webben. Jösses.

Hade jag haft 3-5.000:- till att röra mig med hade jag kunnat köpa en något bättre kamera (Olympus C2020 är den som verkar vara bäst i klassen 2.1 megapixles, tätt följd av Canon Camedia Ixus). En Nikon Colpix (som inte har bättre upplösning än någon av ovan nämda kameror, men har andra mycket bra saker) går lös på 12.000:-. Till det måste man räkna med minst ett lagringskort och i vissa fall också en batteriladdare och extra batterier (8 st AA är ett måste).

Bara ett CompactCard på 32 MB kostar kring 1.200:-, den kan lagra cirka 26 bilder i relativt låg kompression (mycket mer givetvis i högre kompression), så vill man ta många bilder så måste man ha ett ännu kraftfullare kort och det är minst 1.200:- till, eller acceptera lägre kvalitet.

Man får hoppas att de digitala kamerorna blir bättre och billigare med tiden. Nu kan man köpa en vanlig, analog, kompaktkamera för cirka 800:- medan dessa kompakta digitalkameror kostar tio gånger så mycket. Det är helt enkelt inte rimligt!

Jag hoppas i alla fall att när jag ledsnat på min lilla leksak och känner att jag behöver bättre kvalité så har också priserna kommit ner i den nivå som jag är villig att betala (dvs, inte mer än 1.500-2.000:- för en "amatör"-digitalkamera).

Vad säger ni? Har någon här koll på marknaden och vet vad som kommer att hända? Har någon bra tips på bra sajter där man kan lära sig mer om digital fotografering, dvs hur man bäst får ut det ultimata från sin lilla leksak (manualerna är ju oftast inte så informativa för nybörjare).

------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan maj 2000376 inlägg

Jag har också funderat ett tag på att skaffa en digitalkamera, men har retat mig på att det inte finns någon digital systemkamera för rimligt pris. Har för mig att Canon har en på gång (EOS D30), men jag vet inte priset ännu.

Det känns meningslöst att slänga ut tusentals kronor på en digital kompaktkamera, där inställningsmöjligheterna är obefintliga och kvaliteten på optiken inte är så bra.

Varför har ingen kommit på idén att bygga ett helt koncept för digitala systemkameror, där man kan välja mellan olika kamerahus i olika prisnivåer med utbytbar CCD, så att man slipper köpa helt ny kamera 2 ggr om året? Jag menar nu något som man "har råd med" och inte exklusiva proffslösningar. Jag är medveten om att det är CCD:n som gör digitalkamerorna dyra, men desto större anledning till att kunna välja lite bättre kvalitet på själva "kameran" också. Med tanke på att man kan få en hyfsad "vanlig" systemkamera för tre-fyra tusenlappar borde inte merkostnaden bli så enorm som den är idag.

Medlem sedan aug. 2000696 inlägg

Jag har en Canon Powershot A50. Den är jag otroligt nöjd med! Bara en sak, jag kan välja att spara i nittionutton olika format men bilderna får samma kvalite´!
Fattar inte vitsen då? Nån som har koll på varför? Men jag håller med dig, det är en massa funktioner som tar tid att lära sig!

------------------
It´s nice to be important! But it´s more important to be nice!

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)