Ibland när jag ska till att stänga av G4an händer det att OSet slutar svara - muspekaren rör sig men inte ett smacka annat. Alt-Äpple-Esc tvångavslutar, men haken är att Avsluta-knappen blir svart när jag klickar på den, men sen hänger den rutan också och då är det liksom tvärkört känns det som.
Nu kommer då min frustration över Apple och dess stenhårda integration mellan MacOS och hårdvaran.
Jag kan stå och trycka på avstängningsknappen på burken tills jag tappar känseln i fingret, men det händer inte ett smack. Hamra på tangentbordet leder ingenvart. Vad göra?
Det brukar sluta med att jag får starta om (genom den lilla runda knappen med en vit triangel på) och sen genast stänga av - eftersom det var det jag ville till att börja med... :l
Om burken kraschar när jag vill stänga av - hur bär jag mig åt då (förutom att rycka ur nätsladden ;))..?
Jag tror inte att det går. Jag har själv tyckt att det är en miss flera gånger. Jag brukar göra som du gör om jag vill ha den avstängd, men datorn står ändå oftast på här.
Förr fungerade ctrl-kommando-startknapp nästan alltid när man ville tvångsomstarta datorn, men det fungerar inte längre. Om det är nytt system eller bytet ADB->USB vet jag inte riktigt, men jobbigt är det.. :l
Min G4 har resetknapp och går att stänga av genom att hålla inne powerknappen i 5 sek. Är jag ensam om att ha en möjlighet att stänga av datorn eller? ;)
------------------ Joakim Rosenqvist
Ah! this miasama of a rotting God!
Jo, innan jag bytte tangentbord från det lilla sketna iMacbordet till ett fullstort fanns det ju en liten knapp där, men på det stora finns inte den knappen.
Har iofs inte testat att hålla inne powerknappen under gång (tänker inte testa nu! ;)), men den fungerar inte när Finder har kraschat - det har jag testat! :l
Nu börjar jag bli osäker på vad jag testat eller inte... ;)
Idag hängde hela sk*ten när Word ballade ur och inte ville importera en Excelfil, så när inte ens muspekaren rörde sig tröck jag in powerknappen och se på fan - den slocknade! :o
När Finder hänger nästa gång (när alltså muspekaren fortfarande rör sig) ska jag testa samma sak igen. ;)
------------------ :stefan: - formerly known as Q
250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849